Stora satsningar på snösäkerhet, skidåkning och nya attraktioner för barnfamiljer står i centrum i vinter.

SkiStar presenterar vinterns nyheter med fokus på skidåkning, snösäkerhet och gästupplevelser

Fjällturismföretaget SkiStar presenterar inför vintersäsongen en rad spännande nyheter som stärker både skidupplevelsen och hållbarhetsarbetet på samtliga destinationer. Med en kombination av ny teknik, såsom realtidsrapportering av köstatus i liftar och AI-driven förbättring av skidlogistiken, får gästerna en ännu smidigare och mer njutbar vistelse i fjällen. Stora satsningar på snösäkerhet, skidåkning och nya attraktioner för barnfamiljer säkerställer att det finns något för alla att se fram emot. Dessutom tar SkiStar viktiga steg för att minska sitt klimatavtryck genom fossilfria transporter, eldrivna skotrar och miljöcertifiering av SkiStar Lodge och Hotell. Med dessa nyheter fortsätter SkiStar att sätta en ny standard för hållbar och innovativ skidturism i Skandinavien.

- Vi är stolta över att kunna erbjuda våra gäster en helt ny nivå av service med hjälp av den senaste tekniken. Genom realtidsrapportering av köstatus och AI-driven analys kan vi förbättra skidupplevelsen och säkerställa att våra gäster får ut maximalt av sin tid i skidbackarna. Det här är ett viktigt steg i att göra skidåkningen ännu mer smidig och njutbar på våra destinationer, säger Stefan Sjöstrand VD på SkiStar.

En banbrytande realtidsrapportering av köstatus i liftarna, som testades under påsklovet i Åre, fick mycket positiv respons från gästerna och kommer nu att implementeras på samtliga av SkiStars destinationer. Nära 60 liftar rustas med teknik som utnyttjar kraften i artificiell intelligens (AI) och maskininlärning (ML) i kombination med anonymiserad avläsning av WiFi-signaler, för att förbättra skidupplevelsen. Denna data kommer att vara tillgänglig för gästerna i SkiStar-appen och på digitala skärmar vid liftarna.

- Hållbarhet är en grundpelare i vår verksamhet, och vi fortsätter att leda vägen inom området för vår bransch. Genom att introducera fossilfria och eldrivna busstransporter, fler elbilsladdare, ytterligare eldrivna snöskotrar och miljöcertifiering tar vi viktiga steg för att minska vårt klimatavtryck och bevara våra fjäll för framtida generationer, säger Fanny Sjödin, hållbarhetschef på SkiStar.

Hållbarhet, som är en naturlig del av SkiStars verksamhet, får en rad förbättringar och nyheter. Bland annat införs fossilfri skidbusstrafik i Åre genom ett unikt samarbete med Länstrafiken Jämtland. I Vemdalen kommer skidbussarna att drivas helt på el genom ett särskilt samarbete med Härjedalsföretaget Mohlins Bussar. Till vintersäsongen 2027/28 ska företagets samtliga 200 snöskotrar vara utbytta mot eldrivna varianter, och inför denna vinter introduceras ytterligare 15 elskotrar i fjällvärlden. Totalt kommer nu nära 30 elskotrar att finnas i SkiStars verksamhet. Pistmaskiner som drivs på el flyttar in i Åre, Hemsedal och Hammarbybacken i Stockholm. Efterfrågade elbilsladdare blir fler i Sälen, med totalt 16 stycken nya, och i norska Hemsedal byggs 70 nya elbilsladdare genom ett särskilt samarbete med BMW Group Norway. SkiStar Lodge Trysil och Hemsedal samt Radisson Blu Resort Trysil miljöcertifieras av norska Miljøfyrtårn.

Vinterns nyheter i Åre, Sälen, Vemdalen, Trysil, Hemsedal och Hammarbybacken:

I Skandinaviens alpina huvudstad Åre förlängs skidsäsongen till den 4 maj. En stor investering i att snösäkra skidområdet Björnen förbättrar hela området och möjliggör ski-in/ski-out till fler boenden. Det populära barnområdet i Rödkullen utvecklas och får en ny skicross-bana designad av den omåttligt populära snögubben Valle. På klassiska Åre Torg får den välkända butiken Hansson Concept Store ny design, och skiduthyrningen nyöppnas med förbättrad logistik. Dessutom erbjuds nya skräddarsydda guideupplevelser med Sveriges mest kvalificerade guider, i kombination med skidtest. Restaurang 720 återöppnar och erbjuder god mat i en unik atmosfär med fantastisk utsikt. Totalt får 12 liftar permanent realtidsrapportering. Mer om Åres nyheter här

Sälen, som är ett mecka för barnfamiljer, satsar på att förstärka upplevelsen i den välkända Trollskogen i Hundfjället, där ljudet nu intensifierar äventyret både på plats och i bilen på väg mot fjällen. Trollsagor ger liv åt våra mest älskade troll, och tillsammans med den populära snögubben Valle presenteras spännande sagor vid bland annat Trollkyrkan, med Rapptrollen för en musikalisk upplevelse, eller med Dasstrollen Orvar och Svea. I Hundfjället förbättras tillgängligheten till Trollskogen och topprestaurangen med en ny vädersäker lift från skidtorget. I Sälen fortsätter arbetet med att säkra snötillgången genom förstärkningar vid Sälfjällstorget i Lindvallen och påbörjad byggnation av vattentillförsel för att snösäkra skidåkningen i Tandådalen. Två nya restaurangkoncept öppnar på SkiStar Lodge Hundfjället. I bistron serveras smaker från både Amerika och Italien samt pizza för take away. I restaurangen erbjuds frukost- och lunchbuffé samt en kvällsmeny som består av nordiska smaker. Familjevänlig livemusik i lodgebaren erbjuds flera dagar i veckan efter dagens skidåkning. Totalt får 18 liftar permanent realtidsrapportering. Mer om Sälens nyheter här

I genuina Vemdalen som består av skidområdena Björnrike, Klövsjö-Storhogna och Vemdalsskalet kommer barnen att överraskas med spännande RGB-belysning på Vemdalsskalet, och Valle får en helt ny scen för uppträdanden och dans. Totalt får 10 liftar permanent realtidsrapportering. Mer om Vemdalens nyheter här

Norges största skidort, Trysil, utvecklar en helt ny snowpark med centralt läge på fjällets södra sida. Parken kommer att hålla världscupstandard och ha tre linjer: blå, röd och svart, samt utrustas med snöproduktionssystem, belysning och en 1 100 meter lång parklift. I samma område skapas en ny carvingbacke och en spännande fun ride, och kvällsskidåkningen utökas. Barnens favorit, snögubben Valle, får fler aktiviteter på SkiStar Lodge och Radisson Blu Resort i Trysil, inklusive ett nytt Vallekök och en belyst Valleskog på den norra delen av Trysilfjellet. Ett nytt rullband med tunnel förbättrar också barnområdet vid Høyfjellssenteret. Totalt får 11 liftar permanent realtidsrapportering. Mer om Trysils nyheter här

Hemsedal, som av gästerna kallas Skandinaviens alper, fortsätter utvecklingen runt expressliften Lodge Express som öppnades förra vintern. Detta innebär breddning av skidbackar för att ge mer utrymme i skidområdet, samt förbättrad ski in/out till boenden i området Fjellnest, Tinden och Alpin Appartement genom ett 250 meter långt rullband. Fjellandsbyen, som består av 128 helt nya moderna lägenheter med ski in/ski out, står nu klara vid sidan av SkiStar Lodge. Fler boenden med ski in/out öppnas, inklusive Alpelia premiumlägenheter och Staven vid Stavkroa. Totalt får 8 liftar permanent realtidsrapportering. Mer om Hemsedals nyheter här

I Hammarbybacken, mitt i Stockholm, övergår nu skidanläggningen till fossilfri drift på riktigt. Pilotprojektet förra vintern visade att det är möjligt att driva en miniatyrskidanläggning med el. Dessutom effektiviseras snöproduktionen och belysningen förbättras i backen samt i nybörjarområdet, för att ge gästerna en ännu bättre upplevelse under Stockholms mörka vinterdagar. Mer om Hammarbybackens nyheter här

Evenemang i fjällvärlden 2024/25:

Över 20 evenemang och tävlingar i olika former presenteras för vintern 2024/25. Först ut är de klassiska skidtestarhelgerna som markerar starten på skidsäsongen. Populära skidtävlingar som SkiStar Winter Games är återkommande inslag i fjällen, tillsammans med kryddade påskprogram och avslutningshelger med artister och aktiviteter. Här finns vinterns evenemangskalender >>