Premiär för Jon Olsson Invitational i Åre

Vecka 13 kommer världens bästa new school-åkare till Åre för att delta i tävlingen Jon Olsson Invitational. Den svenska världsstjärnan Jon Olsson står tillsammans med Skistar AB i Åre bakom satsningen. - Det har funnits ett behov av en riktigt stor tävling i Sverige och eftersom jag ser Åre som hemma och den bästa arenan, kändes det extra roligt när Skistar AB Åre visade intresse för ett samarbete. Jag ser fram emot att få visa upp ”mitt” Åre för kompisarna och så får jag chansen att delta i planeringen. Jag har mycket kunskap och vill gärna vara med och utveckla new school åkningen i Sverige, säger Jon Olsson. Tävlingsarenan kommer att byggas i Olympiaområdet, i de centrala delarna av Åres skidområde. Det blir kval på torsdagen den 31 mars och finalen går på kvällen fredagen den 1 april. Tävlingsformatet som heter ”head to head” är nytt i Sverige för denna sport och innebär att åkarna tävlar man mot man, där segraren i varje heat går vidare tills en åkare återstår. - Visionen är att skapa den internationellt mest professionella tävlingen där åkare och publik återkommer år efter år för att ta del av den högklassiga tävlingen och den goda atmosfären i Åre, säger Jon Olsson. Publiken kommer inte bara att få se fantastiskt höga hopp utan även en variation och bredd i de utförda hoppen som kommer att vara något alldeles extra. För att vinna räcker det nämligen inte med att få till ett enda högt bra hopp utan vinnaren måste visa höjd, hög svårighetsgrad och variation i hoppningen under hela tävlingen. - Det här kommer att bli en fantastisk upplevelse för våra Åregäster. Vi räknar med att ett par tusen åskådare kommer att titta på tävlingen, säger Anna Wersén eventchef på SkiStar AB i Åre. Fakta Jon Olsson Ålder: 22 år. Världsranking: Nr. 1 inom new school skidåkning Meriter: Svensk juniormästare slalom 1999, Nordisk mästare extremskidåkning 2004, Årets actionsportare world wide 2003, Vinnare av: Super pipe Winter X-games 2002, Super pipe och Big Air US-open 2002, Whistler ski & snowboardfestival 2003 och 2004 samt Red Bull Big Air, 2001, 2002 och 2003. För ytterligare information vänligen kontakta: Anna Wersen eventchef SkiStar AB Åre mobil: 070-311 84 52 Mia Karlsson, informatör SkiStar AB Åre, tfn: 0647-133 55, mobil: 070-395 62 71

Åsa Bergendorf

Presskontakt Marknads- & kommunikationschef +46 10 810 96 26