Konferenskoncept som skräddarsys efter kundens behov och kombinerar professionella mötesfaciliteter med utomhusaktiviteter i fjällmiljö, har visat sig vara mer populärt än någonsin.

Hybridarbete lyfter SkiStars grupp- och konferensverksamhet – fysiska möten och en aktiv livsstil blir allt viktigare

I en tid då hybridarbete, en kombination av hemmakontor och arbetsplats, har blivit normen och fysiska möten allt viktigare för företagskulturen, rapporterar fjällturismbolaget SkiStar en omsättning på 200 miljoner kronor från sin grupp- och konferensverksamhet. Detta nya rekord understryker vikten av att kombinera affärer med en aktiv livsstil.

– Att integrera fysisk fjällaktivitet som skidåkning med flexibla boendemöjligheter, allt från lodge och hotell till mysiga storstugor som skapar bra gemenskap, har inte bara ökat vår omsättning utan även förbättrat deltagarnas välbefinnande och samarbete, säger Joel Borg, ansvarig för SkiStars grupp- och konferensverksamhet. Joel tillägger: Våra gäster lämnar inte våra konferenser enbart med nya insikter och starkare teamband, utan även med förnyad energi. Det är en investering i både personalens välbefinnande och företagets framtid.

Konferenskoncept, som skräddarsys efter kundens behov och kombinerar professionella mötesfaciliteter med utomhusaktiviteter i fjällmiljö, har visat sig vara mer populärt än någonsin. Pandemin har förändrat spelreglerna för arbetslivet, och SkiStars destinationer, med aktiviteter året runt och flexibla boendemöjligheter, erbjuder förutsättningar för att stärka både team och företagskultur.

– Att vara ute är det nya inne för en konferens eller gruppaktivitet, säger Joel Borg, som ser entusiastiskt på framtiden. Vi ser just nu en stark orderingång för vintern vi har framför oss och ligger +14 procent* jämfört med föregående vinter, betonar han, och understryker att hybridmodellen är här för att stanna, vilket ökar vikten av att arrangera regelbundna och meningsfulla konferenser.

SkiStars framgångar inom konferenssegmentet belyser en växande trend där företag ser värdet av att kombinera arbete och välbefinnande. Allt fler företag fokuserar på medarbetarnas hälsa och på klimatet, vilket gör en aktiv konferens i fjällen till ett attraktivt alternativ. Transporten kan ske med tåg eller buss som drivs med fossilfritt bränsle, och i framtiden även med el, vilket ytterligare bidrar till en mer hållbar resa.

Fakta:

Innan pandemin omsatte SkiStars grupp- och konferensverksamhet 150 MSEK vintern 2018/19, men under pandemiåren sjönk omsättningen till så lite som 10 MSEK. Omsättningen för vintern 2023/24 uppgick till 200 MSEK.

De vanligaste grupptyperna är företagsgrupper på 50-100 personer, egna företagare med anställda på 20-30 personer, samt skol- och föreningsgrupper.

Boende- och konferensfaciliteter:

- Storstugor: från 8 till 36 bäddar med ett stort antal separata sovrum, moderna faciliteter och generösa sällskapsytor med öppen spis, bastu och möjlighet till gemensam matlagning eller beställa till stugan.

- Lodge Lindvallen - Sälen: Boende i lägenheter med aktiviteter under samma tak som Experium med äventyrsbad, bastuvärld, gym, SPA, bowling, restaurang, bar och en eventyta på 600 kvm för maximalt 900 personer. Här finns 9 mötesrum i olika storlekar.

- Lodge Hundfjället - Sälen: Boende i lägenheter eller hotellrum med pooler, bastu, gym, restaurang, bar med 5 välutrustade mötesrum med den senaste tekniken. Den största lokalen rymmer cirka 120 personer. Här finns ett unikt mötesrum med utsikt över fjället.

- Lodge Trysil: En av de mest kompletta konferensanläggningarna i hela fjällvärlden. Boende i lägenheter eller hotellrum med aktiviteter som pool, bastuvärld, gym, SPA, restauranger, bar och en eventyta på 420 kvm för maximalt 500 personer. Här finns 8 mötesrum i olika storlekar.

- Radisson Blu i Trysil som är ett förstaklasshotell med en mängd faciliteter som en 518 kvm stor och flexibel eventyta för alla typer av möten, kongresser, events och mässor. Som komplement finns 8 mindre lokaler i olika storlekar. Totalt finns lokaler för maximalt 650 personer.

- Hovde Hotell i Vemdalen är ett äkta fjällhotell där inspirationen från forna tiders fjällpensionat är tydlig såväl exteriört som interiört. Hovde Hotell är byggt i tre plan med restaurang och bar längst ner och totalt 22 dubbelrum på de två övre planen. I närheten finns konferensfaciliteter.

Top 5 mest populära grupp- och konferensaktiviteter i fjällen:

1. Skidåkning med en egen guide: guider för olika nivåer som passar både kollegor som är nybörjare eller mer avancerad.

2. Morgonskidåkning: Kickstarta konferensen med 1-2 timmars skidåkning innan liftarna officiellt öppnar. En egen nypistad backe och lift.

3. Skidtävling där alla kan delta: Tävla i parallellslalom, differensslalom (två åk på så lika tid som möjligt) eller kanske en speedski-tävling. Tävlingen genomförs på en samlingsplats vid målgången med musik, mat och dryck.

4. Skidtest: Testa olika skidmodeller och samtidigt få tips av egna instruktörer. Servering av god dryck och mat i samband med testet.

5. Skidskytte: En egen skidskyttearena med instruktörer och all utrustning som krävs. En tävling i stafettform och på skyttevallen gäller det att träffa för att undvika straffrundan. En speaker guidar genom hela tävlingen och många skratt utlovas.

* Mätt i antalet bokade objektsnätter i SkiStars logiförmedling för grupp- och konferensbokningen.

För mer information och intervju:

Joel Borg, Ansvarig SkiStar Grupp och Konferens, tele: +46 72-571 75 50