Hurra för cykelns dag! Nu väntar en lång och härlig cykelsäsong på SkiStars destinationer.

Hurra för cykelns dag och Trysil Bike Arena som fyller 10 år! Vi reder ut begreppen och guidar dig till sommarens cykling

Idag, den 3 juni, firar fjällturismföretaget SkiStar inte bara Cykelns dag utan även att Skandinaviens cykelmecka, Trysil Bike Arena, fyller 10 år och starten på en spännande cykelsäsong på alla fjälldestinationer. Varje minut vi njuter på sadeln, oavsett om vi är på väg till jobbet, tränar eller utforskar världen med våra barn, förbättrar vi vår egen hälsa och bidrar till renare luft för alla. Alla vet vad en cykel är, men det kan vara svårt att skilja på och välja bland alla olika möjligheter till cykling - här reder vi ut begreppen och guidar dig till sommarens cykling.

- I år firar vi 10-årsjubileet av Trysil Bike Arena, som sedan starten 2014 har varit en plats där alla kan njuta av cykling på sina egna villkor. Att ha roligt utan prestationskrav och tävling var viktigt redan från början, i kombination med att göra det tryggt och säkert för familjer. Trysil Bike Arena var en föregångare då och är idag en av Skandinaviens största cykeldestinationer. Under 2024, det tionde året, förväntas antalet cykeldagar bli över 100 000. I Trysil öppnades stigcyklingen redan i maj och på nationaldagen, 6 juni, öppnas cyklingen i Sälen och Åre, säger Niclas Sjögren Berg, operativ chef på SkiStar.

Utvecklingen av Trysil Bike Arena är ett av de viktigaste hållbarhetsinitiativen som Trysil har arbetat med de senaste åren. Förutom att skapa en ekonomiskt livskraftig destination året runt har projektet fokuserat på att anlägga cykelstigar med minimal påverkan på naturen samt som har lång livslängd och som endast kräver lite underhåll. Hälsoeffekten av att få fler människor i rörelse under hela året har varit en drivkraft sedan starten 2014.

- Vårt mantra sedan starten är att cykling i Trysil ska vara roligt, tryggt och enkelt för alla cyklister, oavsett nivå. Detta har också präglat utvecklingen av Trysil Bike Arena; det vi bygger ska alltid bidra till nya upplevelser på cykeln. För oss är det inte så viktigt vart stigarna tar dig, utan hur roligt du har det medan du är ute på cykeln. För att det ska vara kul är säkerheten vår högsta prioritet, och vi har tydligt kategoriserat våra leder med grön, blå, röd och svart nivå, likt skidåkning, för att säkerställa en trygg och smidig upplevelse för alla våra besökare, säger Olve Norderhaug, ansvarig för Trysil Bike Arena.

Begrepp och guidning i cykelns värld:

Under sommaren och hösten erbjuds ett brett utbud av cykelaktiviteter. Liftarna tar dig enkelt till toppen där du kan välja mellan leder i olika svårighetsgrader. Det finns även lekfulla skills areas och pumptracks som förbättrar din teknik, fartfylld downhill och äventyrliga turer i skogen. När öppnar vad, och vad är egentligen vad i cykelns värld? Här finns en fullständig guide >>

Cykelupplevelser och begrepp:

För att få tillgång till cykelupplevelser behövs ett pass (biljett). Det finns flera varianter att välja bland utifrån dina önskemål. Passen förbokas enkelt online på skistar.com eller i SkiStar-appen.

BikePass: ger dig tillgång till all cykling så som downhill, liftburen cykling, stigcykling och trailleder, pumptracks och skills areas. Med detta pass upplever du hela fjällets cykelutbud.

TrailPass: är till för dig som vill cykla på leder, d.v.s. inte åka lift. Med ett TrailPass får du tillgång till trailcykling, pumptracks och skills areas.

I Sälen, Trysil och nu även i Åre finns aktivitetspass där nästan alla aktiviteter ingår. Passet ger dig tillgång till all cykling (downhill, liftburen cykling, stigcykling, trail, pumptracks m.m.) samt en mängd av andra sommaraktiviteter - allt på ett och samma prisvärda pass.

MTB-cykling är ett samlingsord för mängder av olika typer av cykling där du använder någon form av mountainbike. Stigcykling, cross country-cykling och trail (stig) kommer från definitionen av terrängen man cyklar i. Cross country-cykling, eller XC-cykling som det också kallas, innebär cykling på landsvägar, stigar, skogsvägar, på utmärkta leder eller bara dit cykeln tar dig. För dig som vill cykla i fjällen med familjen är stigcykling perfekt då lederna passar de flesta cyklister oavsett ålder och erfarenhet.

Liftburen cykling innebär att du tar liften upp till fjället med din cykel. Samtliga av SkiStars destinationer erbjuder någon typ av liftburen cykling i alla svårighetsnivåer. Allt om öppettiderna för liftarna i sommar >>

I grund och botten är stigcykling precis vad det låter som - cykling som sker på naturstigar. För att göra stigcykling tillgängligt för alla så har SkiStar flera cykelområden som utöver naturstigar även har grävda stigar, spänger och träelement. Detta gör att många av cykellederna är lite bredare samt fria från rötter och stenar, för att även de grönaste av nybörjare ska kunna uppleva stigcykling. Majoriteten av stigcyklingen på våra destinationer innefattar leder och flowtrails som är grävda, relativt breda, flacka och med få rötter och stenar. Allt om stigcykling här >>

Downhill innebär att du tar liften upp till fjället med din cykel och att du har cykelutrustning som är anpassad för downhillcykling. Downhill består till största del av grävda leder som löper nedför fjället. Lederna har olika svårighetsgrader och innehåller inslag av hopp, dropp och doserade kurvor. I Åre finns Skandinaviens största bike park för downhillcykling. I Sälen finns en snällare form av downhillcykling. Allt om downhillcykling här >>

En pumptrack är en kort slinga som är byggd med gupp och svängar och som är utformad på ett sätt som gör att du som cyklist ska kunna generera fart och ta dig framåt genom att "pumpa upp och ner" med kroppen istället för att trampa.

En skills area är ett övningsområde där du kan träna hopp, kurvor och balans genom att cykla runt bland olika element som till exempel stockar och stenar.

Bike Kids Camp gör fjällsemestern lite extra lockande för barn i åldrarna 8-11 år. Här träffar barnen nya cykelkompisar samtidigt som de får utmana sig själva och testa på olika typer av cykling under vägledning av våra duktiga guider. Finns i Sälen, Åre och Trysil. Läs mer här >>

Öppet tider:

I Sälen är sommar- och höstsäsongen igång 6 juni–3 november. Sälen Bike Park Trail samt klätterparken öppnar 6 juni. Lift och liftburen cykling samt övriga sommaraktiviteter öppnar 20 juni. Detaljerad information om öppettider >>

I Åre är sommar- och höstsäsongen igång 6 juni–3 november. Åre Bike Park Trail samt Downhill, stjärnliften samt klätterparken med trädklättring öppnar 6 juni. Fler liftar och leder öppnar 20 juni. Detaljerad information om öppettider >>

I Vemdalen är sommar- och höstsäsongen igång 20 juni–2 november. Lift, liftburen cykling samt klätterpark öppnar 20 juni. Detaljerad information om öppettider >>

I Trysil är sommar- och höstsäsongen igång 18 maj–13 oktober. Trysil Bike Arenas område Gullia samt klätterparken i Trysil öppnade redan 18 maj. Lift och liftburen cykling öppnas 20 juni och dagen efter 21 juni öppnas övriga sommaraktiviteter. Detaljerad information om öppettider >>

I Hemsedal är sommar- och höstsäsongen igång 8 juni–6 oktober. Lift, liftburen cykling samt klätterpark öppnar 22 juni. Detaljerad information om öppettider >>

Sommarens och höstens cykelevenemang:

Terrängcykelfestivalen Utflukt i Trysil 20-23 juni. Mer info här

Terrängcykelcamp i Trysil 23-28 juni. Ålder: 10-17 år. Mer info här

NYHET! 262 Scandinavian Mountains Gravel Route - ett grusvägsäventyr för gravelcyklister och en upplevelsehelg i exotisk miljö mellan Sälen och Trysil 27-30 juni. Mer info här

NYHET! Hemsedal Trail Daze - 4-7 juli. fyra dagar med spännande utmaningar bakom styret på några av Skandinaviens bästa flowtrails. Mer info här