Hundfjället öppnar för skidåkning

På torsdag slår Hundfjället upp portarna för säsongen. Totalt öppnar minst 8 liftar med tillhörande nedfarter. Besökare har möjlighet att testa på delar av ett helt nytt skidområde i Hundfjället, Trollbäcken, som byggts inför årets säsong.

- Det känns speciellt spännande inför årets öppning av Hundfjället eftersom det är premiär för en av de nya skidbackarna i ett helt nytt skidområde där. Med ny lift och två nya backar kommer det bli enklare att ta sig till och från stugorna i närheten på skidor. Vi är övertygade om att detta kommer att bidra till att göra Hundfjället ännu mer populärt bland våra gäster, säger Linda Morell.

Nytt skidområde i Hundfjället

Inför säsongen 2010 har Hundfjället utökats med ett helt nytt skidområde, Trollbäcken. Det nya skidområdet ligger bredvid Långbackarna som är några av Sälens populäraste backar. Området innefattar två nya röda backar på 1200 meter, en ny släplift, en skidbro och tillhörande snökanonsystem. Utbyggnaden av det nya skidområdet innebär bland annat att det blir ännu enklare att åka skidor ända fram till stugan för alla som bor i boendeområdena Trollbäcken och Fjällgläntan. Skidområdet kommer att vara helt färdigt senast julveckan 2010 v. 51 men redan nu kan man njuta av åkning i en av de röda backarna. Trollbäcken har ungefär samma lutning som Långbackarna och passar bra för långa carvingsvängar.

Stor ökning av antalet gäster i november

Tandådalen hade i år en mycket tidig öppning redan i slutet av oktober. Den tidiga öppningen visar sig i statistiken för försäsongen. Tandådalen har en ökning i skidåks-statistiken med 37 procent jämfört med samma period förra året.

För ytterligare information kontakta:

Linda Morell, Destinationschef Tandådalen-Hundfjället

Mobil: 076 – 118 60 02

E-post: linda.morell@salen.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 48 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 39 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Åsa Bergendorf

Presskontakt Marknads- & kommunikationschef +46 10 810 96 26