Framtida OS-hopp på plats i Sälen under Ski Funtastic

Träffa dagens och morgondagens alpina stjärnor

Ski Funtastic, som arrangeras i Lindvallen 22-25 april, är evenemanget där dagens och morgondagens alpina stjärnor möts i de unika tävlingarna Mr och Miss Lindvallen. Här tävlar ungdomarna sida vid sida med stjärnor som Anja Pärson, André Myhrer, Markus Larsson och Maria Pietilä Holmner.

I Ski Funtastic testarena, som ligger i anslutning till tävlingsbacken, har alla som besöker evenemanget möjlighet att pröva på och åka med landslagstjärnor från grenarna skicross, puckelpist, speedski, snowboard, telemark och alpint.

– Ski Funtastic är en rekryteringsplattform för samtliga alpina grenar och några av ungdomarna som tävlar här kommer vi säkert kunna se i OS i framtiden. Inom alpint har vi till exempel Lisa Blomqvist från Umeå och Dan-Axel Grahn från Östersund som har alla chanser att bli framtida olympier. Martina Schriwer från Sollentuna och Adam Gummesson från Sunne, som är i toppen inom puckelpist, har goda chanser att vara med redan vid OS i Sotji 2014, säger Thomas Sjödin, från Svenska Skidförbundet.

Ski Funtastic testarena – en chans att åka med stjärnorna

Av tusentals kubikmeter snö byggs arenor i skicross, puckelpist, speedski, snowboard, telemark och slalom upp i Johanbacken i Lindvallen.  Under två dagar finns landslagsåkare som Lars Lewén, skicross, Jesper Björnlund, puckelpist, Sanna Tidstrand, speedski, Daniel Biveson, snowboard, Mattias Wagenius, telemark och André Myhrer, alpint, på plats i arenorna för att coacha och åka med alla som vill.

Pressackreditering Ski Funtastic 2010 22-25 april

Om du är intresserad av intervjutillfällen med medlemmar i det svenska alpina landslaget eller unga talanger på plats i Sälen vänligen kontakta Linn Löfman på linn.lofman@skistar.com senast 16 april. Uppge namn och media och eventuella önskemål.

Preliminärt program:

Fredag 23/4

8.00       Morgonskidåkning med de alpina landslagen

10-15       Intervjuer, foto/film med dagens och morgondagens stjärnor, damer

12.00       Mr Lindvallen, första åket FIS-klass

Lördag 24/4

8.00       Morgonskidåkning med de alpina landslagen

10-15       Intervjuer, foto/film med dagens och morgondagens stjärnor, herrar

12.00       Miss Lindvallen, första åket FIS-klass

Kalla fakta – Ski Funtastic

Europas största alpina ungdomsevenemang i Lindvallen, Sälen.

Slalomtävlingarna Mr och Miss Lindvallen

Alla svenska landslagsstjärnorna på plats i Lindvallen bland andra OS-medaljörerna Anja Pärson och André Myhrer

Klasser 12-13, 14-15 samt FIS

Antal tävlande ca 900 st varav ca 600 ungdomar

Publik ca 2000 personer i målområdet

2009 gjordes ca 9000 åk i Ski Funtastic testarena.

Historia

1980 startade Malungs slalomklubb en slalomtävling i Lindvallen för enbart tjejer, redan då tävlade ungdomar och seniorer i samma arena och tävlingen hade nationell status.  Under årens lopp har tävlingen utvecklats till dagens Ski Funtastic, ett unikt samarbete mellan Svenska skidförbundet, Skistar Sälen och Malungs slalomklubb med tävlingar för både tjejer och killar.

Målsättning

Ski Funtastic ska vara Europas största alpina ungdomsevenemang för både killar och tjejer. Morgondagens stjärnor ska få möjlighet att möta och lära sig av dagens stjärnor i en arena som är så lik en världscuptävling som möjligt. Ski Funtastic ska även fungera som en rekryteringsplattform för övriga grenar inom Svenska Skidförbundets alpina del. I Ski Funtastic testarena får alla som besöker Lindvallen under evenemanget chans att pröva på de olika sporterna och åka med landslagsstjärnorna.

För ytterligare information kontakta:

Camilla Sandy

Pressansvarig Svenska Skidförbundet

E-post: camilla.sandy@skidor.com

Marknads- och Försäljningschef, SkiStar Sälen

Mobil: 076 - 118 60 02

E-post: linda.morell@salen.com

Fredrik Rydén

Eventansvarig Skistar Sälen

E-post: fredrik.ryden@skistar.com

Kort om Svenska Skidförbundet:

Svenska Skidförbundet bildades den 11 december 1908 och har till uppgift att främja och administrera skid- och snowboardidrotterna i Sverige, så att de följer den svenska idrottsrörelsens verksamhetsidé, samt företräda sina skididrotter i utlandet. SSF har verksamhet för alpint, längd, freestyle, skicross, snowboard, backhoppning, telemark, skidorientering, speedski och rullskidor. Antalet klubbar inom SSF är 1520 stycken med totalt 186 621 medlemmar.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Åsa Bergendorf

Presskontakt Marknads- & kommunikationschef +46 10 810 96 26