Fortsatt stort intresse för skidsemester i Skandinavien: Nu startar rekryteringen av SkiStars säsongsmedarbetare

Att åka skidor på vintern tillsammans med familj och vänner har under flera decennier varit något som prioriteras och värdesätts av många. Den stora efterfrågan på skidsemester i den skandinaviska fjällvärlden är fortsatt stor även till vintersäsongen 2023/24, enligt SkiStars statistik. En stor del av ökningen kommer framförallt från utländska gäster. Idag inleds dessutom rekryteringsprocessen för att hitta närmare 2 500 säsongsmedarbetare till SkiStars destinationer.

-När vi nu närmar oss sensommaren och hösten är det många som bokar sin nästa skidresa. Därför är det väldigt glädjande att det stora intresset att boka vintersemestern på våra skidorter håller i sig, där andelen utländska gäster ökar nästintill explosionsartat. Bokningsläget är fortsatt positivt, i linje med samma nivåer som vi såg vid vår senaste delårsrapport i juni, trots konjunkturläget, säger Stefan Sjöstrand, vd och koncernchef för SkiStar.

De populäraste veckorna som sportloven och jul/nyårsperioden bokar på snabbt och vill man få ett prisvärt paket med bra boende och SkiPass gäller det att passa på att utnyttja en boka-tidigt-rabatt redan nu. Jul- och nyårsperioden har också en mer gynnsam kalender i år jämfört med föregående år, som ger fler lediga dagar.

-Under året har andelen utländska gäster både ökat och återkommit, säkerligen på grund av valutan och prisvärdheten. Samtidigt hoppas vi såklart att alla gäster lockas av fördelarna med vår fina skandinaviska fjällmiljö och erbjudandet om minnesvärda fjällupplevelser för hela familjen, fortsätter Stefan Sjöstrand.

Förutom att svenskar och norrmän bokar hos SkiStar till vintern, ökar andelen gäster framförallt från Danmark, Tyskland, Storbritannien och Nederländerna.

Säsongsarbete i fjällen viktigt instegsjobb
För att möta efterfrågan på minnesvärda fjällupplevelser drar nu årets rekryteringskampanj igång för att attrahera närmare 2 500 nya och återkommande säsongsmedarbetare till SkiStars sex destinationer i Sverige och Norge. Rekryteringsprocessen pågår från den 15 augusti-15 september och ansökan görs via skistar.com/jobb

-Vi är stolta över att skapa arbetstillfällen och är en av Skandinaviens största arbetsgivare för unga, där vi också bidrar till utvecklingen av hela besöksnäringen och våra destinationer. Arbetet hos oss på SkiStar är ett viktigt instegsjobb och många arbetar flera säsonger. Bara under de senaste tolv åren har totalt runt 13 000 unga fått jobb hos oss, säger Camilla Sundqvist, HR-direktör på SkiStar.

Öppettider och mer information:
Sommar- och höstsäsongen fortsätter nu hos SkiStar, läs mer: https://www.skistar.com/sv/sommar/

Boka vinterresa: https://www.skistar.com/sv/erbjudanden/boka-boende-skipass-rabatt/

Fjällturismbolaget SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver fjällanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Verksamheten delas in i tre segment; Drift av skidanläggningar, Fastighetsutveckling & exploatering samt Drift av hotellverksamhet. Som den ledande semesterarrangören för Skandinavien är SkiStars affärsidé att med gästerna i fokus skapa minnesvärda fjällupplevelser, utveckla hållbara destinationer, erbjuda boende, aktiviteter, produkter och tjänster av högsta kvalitet.

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt +46 10 810 96 26