Färgsprakande säsongsavslutning i Tandådalen

Säsongen i Tandådalen, Sälen, avslutas med Tandådalen Spring Weekend by Rip Curl och Oxborn Session. Under tre dagar kan allmänheten åka i ett specialuppbyggt parkområde i norrbackarna i Tandådalen med bland annat gratiscamps för både skid- och snowboardåkare mellan 8-15 år. Helgen avslutas med ett färgsprakande event fyllt med underhållning när världsstjärnor gör upp i snowboardtävlingen Oxborn Session.

En lång härlig säsong i Tandådalen avslutas i år med Tandådalen Spring Weekend. Under en fartfylld helg kan Sälens besökare, både stora och små, antingen utmana sig själva i den specialuppbyggda superparken, delta i gratiscamps eller njuta av att se när världseliten gör upp i den prestigefyllda snowboardtävlingen Oxborn Session.

– En fantastisk säsong ska såklart avslutas på bästa sätt och då känns det såklart väldigt roligt att kunna erbjuda våra gäster en riktigt fartfylld och färgsprakande helg med utmanade aktiviteter och tävlingar i världsklass. Både Tandådalen Spring Weekend och Oxborn Session är två mycket uppskattade event som vi hoppas ska locka många deltagare och en stor publik även i år, säger Fredrik Rydén på SkiStar Sälen.

Säsongsavslutningen bjuder även på en hel del fina erbjudanden, bland annat boende inkl. SkiPass tors-sön för 1095 kr, upp till 80 % rabatt i Tandådalen Skishop, 50 % rabatt på skidhyra och gratis skidhyra för barn tom 7 år. Även för SkiPass gäller eftersäsongspris: vuxen 250 kr/dag och ungdom 195 kr/dag, barn 0 tom 7 år åker gratis. För aktuella erbjudanden besök http://www.skistar.com/sv/salen/.

Oxborn Session

Oxborn Session startades av Jon Oxborn, 2004 i Lindvallen, som ville anordna en tävling för sig själv och sina kompisar i den svenska snowboardeliten. Inför 2006 flyttades tävlingen till Tandådalen där man har lång erfarenhet av liknande event, som FIS World cup i Snowboard. 2010 års upplaga av Oxborn Sessions lockade många besökare och bjöd på show och upplevelser av världsklass. Inför årets Oxborn Session har arenan flyttats till superparken där hela superparken rivs och plöjs ihop till en mäktig Oxborn Session arena. Arenan kommer bestå av ett 10 meter högt tabletop hopp med corners på båda sidorna följt av en stor spine där åkarna kommer satsa på att bonka en boll som efter varje godkänd bonk successivt kommer att höjas till högre och högre höjder.

Åkarna kommer tävla i en intensiv session på 1 timme som är indelad i olika 15 minuters perioder, 15 minuter best style, 15 min best technical och 15 minuter highest air. Den sista kvarten kommer åkarna göra sitt yttersta för att visa domarna att just de är värda overall titeln. Åkarna tävlar om en prissumma på 70 000 kr.

Startfältet i årets Oxborn Session bjuder på grädden av toppåkare som på olika områden imponerat för att få en plats i årets tävling: Joachim Krogstie, Anton Bilare, Niklas Mattson, Alessandro Boyens, Ludwig Lejkner, Sindre Iversen, Nils Arvidsson, Tor Lundström, Ethan Morgan, Sven Thorgren, Gulli Gudmundsson, Peter König, Joachim Nyhaugen, Pål Sorensen, Mats Hofgaard, Blayze Bramwell, Kevin Bäckström, Teo Kottinnen, Stian Aannestad och Elias Elhardt.

För mer information om helgens aktiviteter och fullständigt schema besök http://www.salenparks.com/sv/Event/V-17-Tandadalen-Spring-Weekend

Se teaserfilm för Tandådalen Spring Weekend och Oxborn Session http://www.vimeo.com/21762715

För mer information, kontakta:

Jenny Hedberg, Försäljnings- och marknadschef SkiStar Sälen

mobil: 070-590 39 41

e-post: jenny.hedberg@skistar.com

Fredrik Rydén, Eventansvarig SkiStar Sälen

mobil: 070-311 82 83

e-post: fredrik.ryden@skistar.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Åsa Bergendorf

Presskontakt Marknads- & kommunikationschef +46 10 810 96 26