Dagens och morgondagens alpina stjärnor möts i Sälen

Ski Funtastic är en skidfest i Lindvallen, Sälen, där dagens och morgondagens alpina stjärnor möts. Med flera hundra startande i åldrarna från 10 år och uppåt avgörs slalomtävlingarna Sälen Cup, Miss Lindvallen och Mr Lindvallen. Vid sidan av tävlingarna kan besökarna prova på olika skidgrenar tillsammans med svenska stjärnor som Anja Pärson, André Myhrer och Maria Pietilä-Holmner.

– Ski Funtastic är en skön säsongsavslutning för mig. Det är kul att träffa aktiva inom de andra alpina grenarna och avsluta säsongen tillsammans. Det är också ett av få tillfällen då man får se sina egna klubbåkare tävla och det är härligt att se glädjen hos alla framtida landslagsåkare och få ge något tillbaka till den alpina sporten, säger Anja Pärson.

Årets upplaga av Ski Funtastic arrangeras den 14-16 april i Lindvallen och nytt för i år är att evenemanget utökas med ytterligare en tävling, Sälen Cup, som genomförs i samarbete med Sälens IF under torsdagen den 14 april i Ulla-backen Lindvallen.

– Ski Funtastic är ett ypperligt tillfälle för oss på Svenska Skidförbundet att både rekrytera nya fantaster till våra grenar och visa upp våra världsstjärnor på hemmaplan. Att låta ungdomar tävla tillsammans med VM-medaljörer och världscupåkare är en inspirationskälla och ett koncept som hela Skid-Sverige vinner på, säger Niklas Carlsson, alpin chef, Svenska Skidförbundet.

Helgen avslutas med Ski Funtastic Party på Experium, ett party för alla ungdomar där de alpina landslagstjärnorna står som värdar. Kvällen bjuder på mat, underhållning och ungdomsdisco.

Ski Funtastic testarena – en chans att åka med stjärnorna

Av tusentals kubikmeter snö byggs arenor i skicross, puckelpist, speedski, snowboard, telemark och slalom upp i Johan-backen i Lindvallen. Under två dagar finns landslagstjärnor såsom t ex Anna Holmlund (skicross), Jesper Björnlund (puckelpist) på plats i arenorna för att coacha och åka med alla som vill. På fredagkvällen arrangeras Legend’s cup vid Sälfjällstorget, en parallellslalomtävling med svenska skidlegender som t.ex. Ingemar Stenmark och Jonas Nilsson.

– Vi är otroligt stolta över Ski Funtastic där mixen av tävlingar och arrangemang gör evenemanget till en skidfest för alla. I testarenan erbjuder vi skid- och snowboardåkande gäster möjligheten att pröva på och åka med stjärnorna från de alpina landslagen inom flera olika discipliner samtidigt som de kan följa riktigt spännande tävlingar med duktiga skidåkare där morgondagens stjärnor föds, säger Fredrik Rydén, eventansvarig, SkiStar Sälen.

Kalla fakta och historia – Ski Funtastic

• Europas största alpina ungdomsevenemang
  • Slalomtävlingarna Sälen Cup, Mr och Miss Lindvallen
  • Alla svenska landslagsstjärnorna på plats i Lindvallen t ex Anja Pärson och André Myhrer
  • Klasser 10-11 år, 12-13 år, 14-15 år samt FIS
  • Antal tävlande ca 900 varav ca 600 ungdomar
  • Publik ca 2 000 personer i målområdet

1980 startade Malungs slalomklubb en slalomtävling i Lindvallen för enbart tjejer, redan då tävlade ungdomar och seniorer i samma arena och tävlingen hade nationell status. Under årens lopp har tävlingen utvecklats till dagens Ski Funtastic, ett unikt samarbete mellan Svenska skidförbundet, SkiStar Sälen och Malungs slalomklubb med tävlingar för både tjejer och killar. Från och med 2011 rymmer evenemanget även storslalomtävlingen Sälen Cup i samarbete med Sälen IF.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Camilla Sandy, pressansvarig Svenska Skidförbundet

mobil: 070-385 95 00, e-post: camilla.sandy@skidor.com

Jenny Hedberg, marknads- och försäljningschef SkiStar Sälen

mobil: 070-590 39 41, e-post: jenny.hedberg@skistar.com

Fredrik Rydén, eventansvarig SkiStar Sälen

mobil: 070-311 82 83, e-post: fredrik.ryden@skistar.com

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Åsa Bergendorf

Presskontakt Marknads- & kommunikationschef +46 10 810 96 26