Cykelvärldens megastjärnor på plats i Åre under Maxi Avalanche

Cykelvärldens megastjärnor på plats i Åre under Maxi Avalanche

Åre gör sig redo för att för fjärde året i rad ta emot UCC och tävlingen Maxi Avalanche. Hundratals tävlande störtar samtidig ner för Åreskutan i ett downhill race utan dess like. Med i startfältet ser vi internationella cykelstjärnor som Dan Atherton, fjolårsvinnaren Franck Parolin och spanska esset Iago Garay.

Förutom ett hundratal redan anmälda utländska cyklister väntar flera svenska utmanare att ses redo på startlinjen den 27 augusti. Bland andra Herman Öhlund och Niklas Wallner.

-          Tidigare år har deltävlingarna i Åre dominerats av fransmännen i herrklassen. Det ska bli spännande att se om någon lyckas bryta den trenden, säger Ulf Olofsson, Åre Bike Park.

Bansträckningen ser ut som tidigare år med start ovanför kabinbanans bergstation vidare ner för leden Easy Rider. Sedan vidare på lederna Hjulingen,  Rödkullestigen, Rödkullevägen, Bräckebäcksleden, French Connection, Månskogen, Solstigen, Tjärnis Stig för att till slut gå i mål på Åre Torg. Det innebär 8 kilometer bana med 900 höjdmeter.

Eventet drar igång fredagen den 26 augusti med tränings- och kvalåk. På lördagen den 27 augusti körs finalen med två finalåk. Sammanlagt kör varje tävlande fyra åk.

Mer information om tävlingen finns på avalanchecup.com

Pressbilder från tidigare år finns på:
ftp.skistar.com
User: press
Pass: 2008Media!

Presskontak Skistar:
Helena Engelbrecht, vik. PR & Informationsansvarig SkiStar Åre
E-post: helena.engelbrecht@skistar.com

eller besök SkiStar Åres pressrum på www.skistar.com/are

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Presskontakt +46 10 810 96 26