Bästa snöläget på väldigt länge i Åre

Bästa snöläget på väldigt länge i Åre

Vackert vinterväder, kallgrader och nya snökanoner har gett tidig öppning. I helgen är det kickoff i Åre med årliga Snö, Test och Fest. Det innebär skidåkning dygnet runt, massa jippon och ännu fler öppna backar.

– De bästa förhållandena sedan 1992, säger Anders Aspholm, drift och säkerhetsansvarig på Skistar i Åre angående snöläggningen i backarna.

Och det är något våra gäster kunnat njuta av i flera veckor sedan vi öppnade första backen i mitten av november.

Nu till helgen smäller det med vår årliga Snö, Test och Fest med skid- och snowboardtester, modevisning, 52 timmars skidåkning, filmvisning och final i F’ck it railtour. Dessutom öppnar vi stora delar av systemet i Rödkullen, däribland en röd linje i Bräcke Snow Park, i princip alla stora backar i centrala Åre, flera knappliftar i Björnen och ännu mer åkning i Duved.

Förutom det utomordentliga skidföret kan vi i år även erbjuda våra gäster att testa rekordmånga skid- och snowboardmärken.

– Med allt det här i åtanke kan vi se fram emot en av de grymmaste kickofferna i Åre någonsin. Snöläget ser till och med så bra ut att vi tänker öppna Gondolliften inom kort. Det kommer att innebära högzoonsåkning till jul, säger Anna Wersén, sälj- och marknadschef på Skistar i Åre.

Mer information och bilder hittar ni på http://www.skistar.com/sv/Are/Event/

Och på vårt pressrum www.skistar.com/sv/Pressrum/Are/

Presskontakt:

Helena Engelbrecht, vik. PR & Informationsansvarig Skistar Åre

E-post: helena.engelbrecht@skistar.com

Kort om Åre:

Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort, säsongen 09/10 hade man i Åre 1 060 422 skiddagar.

Kort om Skistar:
Skistar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Presskontakt +46 10 810 96 26