Åre(t)s nyheter – Sommaren 2011

Åre(t)s nyheter – Sommaren 2011

Under midsommarhelgen drar sommaren i Åre igång på allvar med allt vad det innebär, som vandring, cykling och allt annat som gör en fjällvistelse njutbar. Några av sommarens nyheter är en 4 kilometer lång downhill-led, den liftburna vandringen Åreskutan Hike och att Kabinbanan kör två timmar längre varje dag.

Sommarens största nyhet är utan tvekan Åreskutan Hike, ett koncept som vänder sig till alla som vill njuta av vandring i fjällen men på ett lite mer tillgängligt sätt. I och med Åreskutan Hike kommer du åt vandringen i Åreskutans unika fjällmiljö på hög höjd utan att behöva all den utrustning, kondition och planering som fjällvandring annars kan innebära. I konceptet lanseras även en broschyr där turerna presenteras noggrant med pris, tidsåtgång och andra små tips.

- Eftersom du tar liften upp kan du ta dig direkt från ditt bekväma boende ända upp ovanför trädgränsen. Det innebär en unik möjlighet till äventyr och naturupplevelser som annars skulle ta mycket längre tid och mer ork i anspråk. På vissa turer kan du till och med ta med dig barnvagnen, säger Helena Engelbrecht, PR- och informationsansvarig, Skistar Åre.

Åre Bike Parks största nyhet är en ny blå downhill-led på hela fyra km som sträcker sig från liften VM8ans avstigning ända ner till liftens påstigningsplats nere i dalen. Grävandet är i full gång och hela sträckan beräknas vara klar om några veckor. Utbyggnaden av Åre Bike Park fortsätter i övrigt i samma höga takt och vi har redan påbörjat några nya projekt som ska vara klara till nästa år.

Nytt är också de utökade öppettiderna i liftsystemet. Från och med den 24 juni håller nämligen Kabinbanan öppet två timmar längre, varje dag i veckan.

- Det är väldigt efterlängtat. Vi har även utökade öppettider VM6an. Den liften håller öppet extra länge på fredagar, till kl.20.00 vilket många cyklister jublat över, säger Ulf Olofsson, utvecklingsansvarig för Skistar Åres sommarprodukt.

Sommarens eventkalender hittar du hos Skistar.com

För mer information besök respektive webbplats (Åreskutan Hike & Åre Bikepark) eller kontakta någon av nedanstående.

Presskontakt Åre Bike Park: Ulf Olofsson, utvecklingsansvarig för Skistars sommarprodukt, +46 70 522 09 16

Presskontakt Skistar Åre: Helena Engelbrecht, vik. PR & Informationsansvarig SkiStar Åre
Telefon: +46 70 395 62 71  E-post: helena.engelbrecht@skistar.com

Pressbilder finns på Skistar Åres pressrum

Rörligt material för redaktionell publicering gällande Åre finns här:
ftp.skistar.com
User: press
Pass: 2008Media!

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Presskontakt +46 10 810 96 26