Åre laddar för en av världens mest spektakulära skidtävlingar i påsk

Åre laddar för en av världens mest spektakulära skidtävlingar i påsk

22-23 april: Jon Olsson Invitational och Vattenfall Alpine challenge by Olsson och Byggmark.

Påsken i Åre erbjuder något utöver det vanliga - då deltar åkare från den internationella skideliten i Jon Olsson Inviational i Åre. Utöver detta kan vi stolt presentera årets stora nyhet - Vattenfall Alpine Challange - Jons senaste påhitt där världsstjärnor inom alpin skidåkning tävlar i parallellslalom. Allt på en och samma gång i nya nationalarenan i centrala Åre kl 20.00 på Påskafton.

Jon Olsson Invitational

Den 23 april klockan 20.00 går Jon Olsson Invitational, JOI av stapeln i Åre för sjätte gången. 25 av världens bästa skidåkare tävlar om vem som kan göra det bästa hoppet. Förutom etablerade åkare som Alex Schlopy, Andreas Håtveit och Elias Ambül har Jon givit ett par nya stjärnskott chansen att tävla om en plats i tävlingen in genom videokval. Åkarna finns redan på plats i byn för träning och kval inför lördagens final. JOI är gratis för publiken och går av stapeln i nya nationalarenan i centrala Åre alldeles intil liften VM8an.

För mer information besök joinvitational.com

Vattenfall Alpine Challenge by Olsson och Byggmark

Årets stora nyhet är Vattenfall Alpine Challange by Olsson & Byggmark. För några år sedan slog Jon Olsson vad med alpina esset Jens Byggmark om att knipa en plats i alpina landslaget till OS 2014. I linje med sin egen karriär inom freestylskidåkning expanderar nu Jon även sitt populära event. 16 av världens främsta skidåkare inom alpinskidåkning kommer till Åre för att delta i Vattenfall alpine challenge by Olsson och Byggmark.

”Det känns helt overkligt att megastjärnor som Ted Ligety och Felix Neureauter deltar i VAC, säger Jon entusiastiskt. Genom att slå ihop JOI med VAC höjer vi ribban ytterligare ett snäpp. Att kombinera ett alpinevent med ett fresstyletävling är helt nytt för skidsport, att sedan ha världseliten från båda sporterna samlade gör det hela ännu mer spektakulärt, fortsätter Jon.Jag ser dessutom detta som sätt att åskådliggöra för mina fans hur min vardag ser ut, med ett ben i vardera sport. Detta är ett perfekt tillfälle att kombinera dessa två fantastiska världar och slå ihop det till ett enda megaevenemang. Den som finns på plats i Åre på påskafton utlovas underhållning på hög nivå!”

För mer information besök Vattenfallalpinechallenge.com

Tider:

Lördag 23 april klockan 16.30 på Åre torg planeras postersigning där fansen får chans att möte sina idoler från JOI och VAC.

Lördag 23 april kl 20.00 Final i JOI och VAC i nya nationalarenan i Åre.

För mer information och pressackreditering kontakta:

Helena Engelbrecht, pr- och kommunikationsansvarig, Skistar Åre: 070 396 62 71 helena.engelbrecht@skistar.com

Johannes Hobohm, presskontakt, JOI: 070 290 07 50 johannes@hobohm.se

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort, säsongen 09/10 hade man i Åre 1 060 422 skiddagar.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Presskontakt +46 10 810 96 26