Åre Freeride 2011 flyttar till Stendalen och Bräcke

Åre Freeride 2011 flyttar till Stendalen och Bräcke

Det blir inget Freeride i Tusenmetern i år. På grund av problem med återställandet av Tusenmetersliften kommer den inte att hinna tas i drift innan säsongen är slut. Därför flyttar nu Åres klassiska event till Stendalen och Bräcke. Det blir bland annat ett svart megahopp, nyshapade linjer i både Bräcke och Stendalen samt en vattenbassäng.

Tyvärr kommer alltså Tusenmetersliften som togs ur drift i februari efter ett haveri inte kunna öppna igen denna säsong. Drift- och säkerhetsansvarig Anders Aspholm förklarar:

-          Arbetet med dalstationen har gått enligt plan. Men under den senaste tidens hårda väder snurrade en av liftstolarna så pass på linan att den ramlade ner och linan fick så kraftiga skador att den nu måste lagas. Det vi behöver är en bit lina på 170 meter vilket inte finns att uppbringa just nu. Så tyvärr kommer vi inte att få igång liften som planerat.

Skistars klassiska event Freeride kommer dock ohotat att bli av. I stället för att bygga i Tusenmetersområdet flyttas aktiviteterna till Stendalen och Bräcke. Bland annat planeras ett extra stort hopp i Stendalen där man kommer kunna skymta världsstjärnorna inom genren under deras photoshoots. Det kommer även finnas terrängvågor och mindre hopp för alla andra som vill prova på. Dessutom shapas Bräcke till absolut toppnivå och nya features läggs till. Bland annat planeras en vattenbassäng.

-          Det ligger sjukt mycket bra snö i Stendalen så förutsättningarna är optimala. Årets Freeride kommer ge grymma sessions, skönt vårhäng och riktigt rolig åkning, säger Åre Snow Parks Niklas Byssa Byström.

Freeride 2011 pågår mellan den 28 april och 1 maj. Då bygger vi om delar av berget till en gigantisk park och folk samlas för att delta, både som åkare och åskådare. Helgen erbjuder förstås också allt som en klassik aprilhelg i fjällen ska innehålla: afterski på torget, liveband, party och förhoppningsvis en massa sol!

Välkommen till Åre(t)s Bästa Helg!

Surfa in på http://www.skistar.com/sv/Are/Event/Freeride-2011/ för senaste uppdatering över vad som händer under Freeride 2011.

För mer information:
Helena Engelbrecht, vik. PR & Informationsansvarig SkiStar Åre
E-post: helena.engelbrecht@skistar.com

Kort om Åre:
Åre är Skandinaviens alpina huvudstad med en internationell atmosfär. Tåget stannar mitt i byn och inom en dryg timmes bilresa finns två internationella flygplatser. Åre stod 2007 värd för de alpina världsmästerskapen vilket säger det mesta om utförsåkningen. I Åre finner man, förutom härlig skidåkning, en mängd restauranger med kulinariska upplevelser, ett stort aktivitetsutbud och shopping som man inte förväntar sig att hitta i en by. Åre håller toppklass och är en mycket välbesökt skidort, säsongen 09/10 hade man i Åre 1 060 422 skiddagar.

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 29% och totalt i Skandinavien 41%. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

SkiStar Pressjour (endast akuta frågor)

Presskontakt +46 10 810 96 26