Rapporten blir viktig för att bättre kunna matcha utbildningar mot behov på till exempel Campus Skellefteå.

Unik rapport presenteras - så ser rekryteringsbehovet ut i norra Sverige - kommun för kommun och bransch för bransch

Att det råder akut brist på arbetskraft och kompetens i norra Sverige är inte någon hemlighet. Men få vet exakt hur behoven ser ut – tills nu. Under onsdagen släpps en unik kartläggning av rekryterings- och kompetensbehovet – bransch för bransch och kommun för kommun.

Media är varmt välkomna att delta när rapporten offentliggörs klockan 10.00 i Lycksele.
Medverkar gör bland andra Maria Nilsson, statssekreterare vid Utbildningsdepartementet, Johanna Renberg, HR-strateg vid Skellefteå kommun, Elin Kebert, expert kompetensförsörjning vid Byggföretagen och Hanna Cederqvist, policyexpert kompetensförsörjning på Svenskt Näringsliv.

Hela 30 kommuner, 548 företag i norra Sverige, Region Norrbotten och Region Västerbotten har kartlagts. Aldrig tidigare har en sådan omfattande kompetensrapport genomförts i norra Sverige. Till skillnad från de undersökningar som tidigare har släppts presenteras en djupare statistik av behov av arbetskraft och kompetens, både inom offentlig och privat sektor.

Dessutom redovisas de behov som finns för 2024-2026. Vanligtvis görs prognoser mycket längre fram i tiden än så, men i och den extremt snabba i norra Sverige är intresset stort av att få tydlighet i det aktuella läget.

- Rapporten bekräftar bilden av att hela norra Sverige står inför fantastiska möjligheter, men att vi utan rätt kompetens riskerar att inte kunna ta tillvara på dessa fullt ut. Utbudet av och närheten till högre utbildning har aldrig varit viktigare i vår region. För att tydliggöra detta och bättre kunna matcha utbildningar mot behov, så har vi under de senaste åren jobbat tillsammans för att utveckla formerna för kompetenskartläggningar. Det känns jätteroligt att kunna presentera denna rapport idag. Med den som underlag kan vi nu fortsätta utveckla former för att i samverkan möta dessa framtida behov i kommuner och regioner, för utbildningsanordnare och arbetsliv, säger Ida Lindh, FoU strateg, Campus Skellefteå.

Rapporten visar bland annat att det finns ett rekryteringsbehov av drygt 45 000 tjänster, lågt räknat. Utöver detta redovisas även data om behovet av kompetensutveckling för 39 000 befintliga medarbetare inom både den offentliga sektorn och näringslivet. Vilka branscher och typ av tjänster som sticker ut finns i rapporten.

Tidigare har det släppts en del siffror om behovet av arbetskraft inom industrin och vården. Men i den här rapporten offentliggörs även behovet inom andra branscher. Till exempel vad gäller små- och medelstora företag.

Rapporten är ett samarbete mellan Akademi Norr, Lapplands kommunalförbund, Skellefteå kommun och Byggföretagen. Rapporten att finnas på www.skelleftea.se/campus under onsdagen.