Två projekt delar på Sammes stiftelses stipendium

Två projekt delar på Sammes stiftelses stipendium

Sammes stiftelse delar varje sommar ut stipendier till studenter på universitet och högskola, som under sommaren får möjlighet att antingen utveckla egna affärsidéer eller jobba i utvecklingsprojekt på lokala företag på Campus Skellefteå. I torsdags var det dags för avslutning med presentationer av de olika projekten. Det var sammanlagt åtta projekt som redovisades som 15 stipendiater var inblandade i. I år delade två projekt på priset.

Varje stipendiat får 40 000 kronor och möjlighet att under sommaren utöka sin kunskap om såväl det område de studerar inom, entreprenörskap och företagande samt det lokala näringslivet.

Stipendiaten måste bo i Skellefteå under sommaren, och även om de flesta stipendiater studerar vid Campus Skellefteå som finns det också "hemvändarstudenter" från andra universitet som passar på under sommaren.

En extra bonus på 100 000

Sedan förra året har Sammes stiftelse infört ett extra stipendium på 100 000 kronor till projekt och studenter som utmärkt sig särskilt under sommaren. Detta år fick två projekt dela på priset.

Juryn, bestående av representanter från Sammes stiftelse, menar att båda projekten bidrar till att utveckla näringslivet inom områden där vi har möjlighet att ta en unik position och sätta Skellefteå på kartan.

En av vinnarna var Clara Hulten från Visual Magic och tidigare student från LTU, som fått möjlighet att utvecklas i ett projekt tillsammans med Arctic Center of Energy. Projektet har handlat om att visualisera forskning inom elektrifiering och cybersäkerhet. Genom projektet skapas möjligheter för att utveckla ytterligare kommersiell verksamhet inom områden av betydelse för Skellefteå.

Det andra projektet som stod som vinnare, "Trench" bestod av fyra studenter från LTU, Tristan Båvik, Megan Wendel, Yuval Amir och Fedor Ivanisevic. Projektet bidrar till fortsatt utveckling av filmindustrin i Skellefteå att Skellefteå som naturlig plats för filmmakare från hela landet och världen. Projektet genomfördes av studenter i samverkan med företaget Seize The Frame .

Emilia Lindmark, styrelseordförande för Sammes stiftelse säger:

- Att se stipendiaterna förvandla sina teoretiska kunskaper till praktiska var inspirerande, men att dessutom se dem gå från student till entreprenör är precis vad vi i Sammes stiftelse vill att pengarna ska gå till.

Foto: Tilda Olofsgård