Lindahls kvarg - Årets dagligvara 2014!

Lindahls kvarg - Årets dagligvara 2014!

Lindahls kvarg har utsett till Årets dagligvara 2014. Årets dagligvara är en utmärkelse för nylanserade produkter inom dagligvaruhandeln och arrangeras av analysföretaget Nielsen, DLF Sverige AB och Svensk dagligvaruhandel. Syftet är att framhäva de lanseringar som lyckats bäst under året.

Fyra lanseringar nominerades till Årets dagligvara utifrån följande kriterier.

• Lanseringens försäljning i värde
  • Lanseringen marknadsandel
  • Lanseringens påverkan på hela kategorins tillväxt
  • Distributionsutveckling
  • Juryns samlade bedömning

Lindahls kvarg har snabbt uppnått en ansenlig marknadsandel och utvecklat mejerisegmentet. Den möter proteintrenden och därmed konsumenternas efterfrågan på en produkt rik på protein men snål på fett.

- Vi följer mattrender världen över och vi såg tidigt proteintrenden. Kvargen med sitt naturligt höga proteininnehåll och låga fetthalt, passade in i profilen. Den attraherar en ny kundgrupp och har blivit en är indrivare till mejerikylen och skapat trafik där, säger Per Johansson, VD Lindahls Mejeriprodukter.

Kampanj i sociala medier

Lindahls kvarg har marknadsförts genom kampanjen The Payback, en kampanj som bedrevs på sociala medier och belönade dem som förtjänade det. Via kampanjsidan världensstarkaste.se kunde konsumenterna logga in på sitt Runkeeperkonto. Runkeeper räknade ut hur många pass man gjort senaste veckan och beroende på hur flitig man varit kunde konsumenten hämta ut ett visst antal Lindahls kvarg i butik via en mobilkupong.

Övriga nominerade var: Paulúns Granola (Orkla Foods), Wasa surdeg flerkorn (Barilla), Tulips pulled pork (Tulip Food company).