Gå direkt till innehåll
Vi skapar hållbara och  framgångsrika möten med  upplevelsen i fokus. Det gör vi genom att ta  ansvar för de krav och behov  som människor, företag och miljön har på oss.

Sigtunahöjden minskar sina utsläpp med 37%

Varje år sammanställer hållbarhetsnätverket i Sigtuna i samarbete med U&We en klimatrapport* för medlemmarna i nätverket. Utifrån rapporten för år 2019 kan Sigtunahöjden dra slutsatsen att vi från 2018 till 2019 minskat den totala klimatpåverkan från 232 till 146 ton CO2e. En minskning med 37% från föregående år. Denna minskning syns framförallt inom områdena energi och mat.

Under 2019 har Sigtunahöjden bland annat:

• Bytt ut den fossila oljan till fördel för bioolja (raps) i vår värmepanna.
  • Medvetet ökat andelen vegetariskt på alla menyer.
  • Mätt matsvinnet under utvalda perioder under året.
  • Implementerat sju av FNs globala mål.
  • Samlat in och fasat ut engångsplast tillsammans med hotellnätverket inom Destination Sigtuna.
  • Implementerat den nya visionen med tillhörande ledord samt de nya ägardirektiven. Visionen, ”Tillsammans för en hållbar framtid”, innebär att vara ledande inom branschen, att föregå med gott exempel samt att lära ut och att lära av varandra.

Minskning av klimatutsläpp 2019

Energi

I år ser vi en betydande minskning av utsläpp från energi vilket till stor del beror på att den fossila oljan som medel för uppvärmning fasades ut 2018. Energiförbrukningen 2019 var 26,6 ton CO2e, föregående år var samma siffra 50,1 ton CO2e.

Mat

Även klimatpåverkan från proteiner har minskat från ca 37 till 18 ton COe2 från 2018. 2017 var summan 22 ton COe2. Den största minskningen har skett i inköp och förbrukning av nötkött. 2018 utvärderade Sigtunahöjden de råvaror som köps in som påverkar klimatfotavtrycket och om förändringar kan göras med bibehållen kvalitet och kundnöjdhet. De åtgärder Sigtunahöjden genomfört för att minska köttförbrukningen (bland annat köpt in hela djur och ökat andelen vilt och vegetariskt på menyn) har gett tydliga resultat och syns i årets rapport.

Rapporten i sin helhet hittar ni i anslutning till denna nyhet.

Lotta Boman

Presskontakt VD Marknad +46 733 54 93 54

Lena Andersson

Presskontakt Vice VD & Platschef +46 8-592 576 10
Amaru Segura

Presskontakt Digital marknadskoordinator Marknad +46735031786

Tillsammans för en hållbar framtid

Sigtunahöjden är en mötesanläggning i världsklass som älskar utveckling och hållbarhet. ”Tillsammans för en hållbar framtid” är vår vision och vi drivs av hållbarhet på riktigt, att jobba tillsammans, att lära ut, att lära av varandra samt att skapa dagens wow!

Sigtunahöjden hotell & konferens

Hertigvägen 7