Hamburgaren är ny kung på Sibyllamenyn - korven fortfarande gångbar i södra Sverige

Hamburgare växer allt mer i popularitet medan korven sakta men säkert tappar mark. Idag är mer än varannan portion som säljs i Sibyllakedjans 175 enheter en hamburgare, och tiden när en klassisk korv med bröd var en given storsäljare på Sibyllamenyn är förbi. Men det finns geografiska skillnader. I södra och västra Sverige är korven alltjämt ett gångbart alternativ.

–      I takt med att en ny generation av gäster besöker oss, som är uppväxt med de stora hamburgerkedjorna, har våra menyer och vår försäljning successivt förändrats, säger Joakim Carlsson, VD för Sibyllakedjan.

Historiskt har Sibylla framför allt förknippats med korv, men idag är den kopplingen inte lika given. Enligt den senaste försäljningsstatistiken svarar korven för knappt 30 % av den totala försäljningen. Kebaben växer stadigt och svarar nu för 13 % av försäljningen.

Bland de etablerade snabbmatskedjorna erbjuder Sibylla den bredaste menyn, där gästerna kan välja mellan hamburgare, kebab, korv, köttbullar, kyckling och vegetariskt. Alla Sibyllarestauranger har en gemensam riksmeny med 12 olika portioner, som kompletteras av ett utbud av lokala favoriter.

–      Även om hamburgaren är klart populärast över hela landet, finns det ändå en hel del lokala skillnader. I grova drag kan man säga att norrlänningar föredrar en rejäl hamburgare medan befolkningen söder om Dalälven inte har något emot att ibland byta burgaren mot en korvmåltid eller en kebab, säger Joakim.

I Mälardalen har klassikern tunnbrödsrulle (korv med mos i ett tunnbröd) en stor och trogen publik, på västkusten är Hel och Halv Special (en eller två korvar i korvbröd med tre klickar mos ovanpå) en populär korvportion medan skåningarna gärna beställer en tjock eller smal korv med mos.

JoakimCarlsson,                                                                                                                                                                             VD                                                                                                                                                                                                  Mobil: 070-623 70 10

Dennis Sundberg,            Marknadschef                                                                                                                                                                Mobil: 070-540 91 17

Sibylla är ett av Sveriges mest kända och folkkära varumärken, med stolta traditioner ända sedan 1932. Franchisekedjan, som består av 175 kök från Ystad i söder till Kiruna i norr, är det lite mer personliga alternativet på den svenska snabbmatsmarknaden. Det innebär att vi välkomnar våra gäster med god och nylagad mat med stor valfrihet, serverad i en vänlig och familjär atmosfär. Vår ambition är att ha Sveriges nöjdaste snabbmatsgäster. Sibyllakedjan drivs av Nordic Fast Food AB, som ägs gemensamt  av franchisetagarna och Atria Concept AB. www.sibylla.se