Vardagsmezen ska locka nyfikna svenskar

Vardagsmezen ska locka nyfikna svenskar

Det finns meze-alternativ som passar till alla tillfällen i vardagen. Det är temat på Sevans nylanserade reklamfilmer, som går som videokampanj på Facebook & Youtube under sommaren.

Samla familjen och laga upp en mysig familjemeze, bjud på en härlig mezebuffé när du har fest, ät ett nyttigt mezemål efter träningen eller mys med din bättre hälft i soffan med tilltugg från mezeköket.

Tillsammans med reklambyrån Food & Friends har Sevan producerat sina två första reklamfilmer med syftet att få alla svenskar att upptäcka meze i vardagen.

- Jag tror de flesta känner till mezeköket från en utlandssemester eller man har ätit på en libanesisk restaurang, där det är ett laddat bord med 16 rätter, och så känner man att ”det där är svårt att laga hemma själv”. Men det är verkligen bara en del av mezeköket. I vårt kök finns det både convenience-produkter som färska mezeröror och falafel som bara är att och öppna och använda, enkla 15-minuters recept du snabbt fixar till familjen eller de nyttiga rätterna du kan äta efter träningen, säger Eric Wollberg, Marknadsansvarig på Sevan AB.

Sevan lanserade nyligen ett färsk mezesortiment med kylda mezeröror och falafel i nya smaker för den svenska och nordiska marknaden. Den klassiska kikärtsröran Hummus i en ny het och kryddig smak (Hot n´ Spicy), den fluffiga libanesiska Vitlökscremèn Crème toume, den kryddiga Paprikaröran Muhammara, sidorätten Kyckling Tahina och Falafel i två nya nyttiga smaker; Falafel med Broccoli & den varma marockanska kryddblandningen Ras al Hanot och Falafel med Rödbeta.

- Vårt färska mezesortiment är perfekt att prova på om man är nybörjare i mezekökets härlighet, de är bara att öppna och använda. Det är därför de har mycket fokus i reklamfilmerna. Förutom detta så tycker jag även man får en glimt av vad vårt kök handlar om och står för; att det är ett socialt kök där man ofta samlas och umgås, att det är hälsosamt i sin natur, färgstarkt och olagom i både färg och smaker, och att det är ett vardagskök med ett brett utbud av rätter, säger Eric Wollberg.

Den ena reklamfilmen har redan publicerats på Facebook, vilket Eric kommenterar:

”Många har redan hört av sig och sagt hur sugna de blir, hur modernt det ser ut och att det verkar enkelt att använda produkterna. Det tycker jag är ett gott betyg för det är ju precis dit vi vill nå, säger Eric Wollberg,

Reklamfilmerna är en del av den större kampanjen ”Yalla, yalla, meze för alla”, där det även ingår butiksaktiviteter, annonsering, sociala medier, PR-aktiviteter och sampling. Kampanjen kommer pågår fram till september.

Reklamfilm 1 kan ses på nedan länk. Reklamfilm 2 kommer att synas på Facebook senare under sommaren.

Sevans Reklamfilm 1 - Yalla, yalla, meze för alla!