Lotta Håkansson, förbundsordförande.

Reumatikerförbundet kommenterar: ”De kroniskt sjuka måste få del av satsningarna på vården”

”Flera av förslagen i budgetpropositionen för 2025 stärker hälso- och sjukvården, nu måste vi se till att även de kroniskt sjuka får del av satsningarna”, säger Lotta Håkansson, förbundsordförande för Reumatikerförbundet i en kommentar.

I budgetpropositionen finns ett förslag på förstärkt högkostnadsskydd inom tandvården för personer som är 67 år eller äldre. Det ska mer likna det som finns för vanlig vård och träda i kraft den 1 januari 2026. Pengarna tas delvis från en sänkning av åldersgränsen för avgiftsfri tandvård för yngre.

- Vi är glada för att äldre personer kan få billigare tandvård, det har vi och andra organisationer jobbat länge för. Men vi vet att även många yngre har svårt att få ekonomin att gå ihop. Bland dessa finns bland annat personer med kronisk sjukdom och personer som lever med sjuk- eller aktivitetsersättning. Det är inte rimligt att så många människor tvingas välja bort tandvård för att de inte har råd att betala, säger Lotta Håkansson.

Regeringen vill också skjuta till mer medel till regionerna, som under 2024 får tre miljarder kronor i ett riktat bidrag, så kallat sektorsbidrag. Detta är till för att hjälpa dem att klara tillfälligt höjda kostnadsökningar på grund av inflationen. Nu föreslås ett sektorsbidrag till regionerna även för 2025, men på två miljarder kronor. En miljard kronor extra ska också gå till regionerna för att skapa fler vårdplatser och korta vårdköerna. Om tidigare beslutade satsningar på ökad vårdkapacitet för 2025 räknas med, blir det totalt 7,5 miljarder kronor.

- Fler vårdplatser och kortare vårdköer är så klart positivt. Nu hoppas vi att även människor med kronisk sjukdom får del av satsningarna, de prioriteras ofta lågt och hamnar längst bak i kön, säger Lotta Håkansson.

Hon tillägger att det som Reumatikerförbundet och många andra organisationer väntat på och som nu föreslås är ökade resurser till funktionshinderrörelsen. I budgetpropositionen för 2025 ingår ett ökat statsbidrag till funktionshindersorganisationer på 20 miljoner kronor årligen för tre år framåt.

- Statsbidraget har urholkats under lång tid, så det här tillskottet är verkligen välbehövligt. I alla frågor som rör människor med funktionsnedsättning ska ju samhällets olika aktörer samverka med funktionshinderrörelsen, enligt FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Det har blivit allt svårare med krympande resurser, säger Lotta Håkansson.