Photo: Jens C. Hilner

Problem att logga in på Facebook – nyttiga lärdomar

Vi umgås mycket via sociala medier så när till exempel som nu när Facebook ligger nere. Då kan det vara bra att fundera över vilken och hur stor roll den plattformen har ditt liv. Tänk vilken makt en stor aktör som Facebook och Meta har i våra liv. Nu kan du få värdefulla insikter om dig själv och andra och vad du väljer att lägga din tid på, säger Nina Jansdotter, beteendevetare och karriärcoach.

Många drog en lättnandes suck när det inte var just den personen som hade blivit hackad, när de kunde läsa i nyheterna att Facebook ligger nere hos många användare. Att vara den som inte kan logga in känns inte lika farligt som om att vara en som blir utesluten själv. Nu har många andra samma problem som du och då känns det lättare.

Håll dig uppdaterad

Håll koll i nyhetsmedierna om vad som händer med plattformen som ligger nere är Nina Jansdotters första tips. När du har mer kontroll och kunskap brukar oro stillas, oavsett om det handlar om sociala medier eller annat, menar hon.

- Fundera även hur det känns att inte kunna logga in. Hur blir din reaktion? Blir du stressad, frustrerad, ledsen, arg? Eller känns det skönt och som en befrielse att inte behöva scrolla i flödet och eller lägga upp egna inlägg och läsa meddelanden?

Tid till annat

Nu har du tid att ta tag i annat som du kanske har försummat när du var djupt inne i din mobil. Vad ska du använda tiden till? Att ringa en vän eller vill du ta en promenad? Eller väljer du att använda din tid till att tag i något du skjutit upp eller att göra något som du tycker är kul. Utan att skriva om det på Facebook?

- Nu fick du en ofrivillig paus. Passa på och använd din tid till något som känns värdefullt även om du gärna loggar in igen så snabbt det ges möjlighet.

Dina viktigaste kontakter

Nu märks det vem du inte kan nå för du bara kontaktar dem via Messenger och du inte varken har deras mailadress eller mobilnummer så nu kan du inte nå dem lika lätt som du brukar. Det kan bli en viktig påminnelse att be om kontaktuppgifter till de du bryr dig om så ni kan hålla kontakten på annat sätt än Facebook eller den plattformen som blev hackad eller av andra anledningar ligger nere, påminner hon.

Hur stor roll

Det blev också ett bra tillfälle att fundera lite djupare över viken roll sociala medier har i ditt liv och i ditt arbete, rent allmänt. Samt vad betyder just denna som du inte kan logga in på i synnerhet.

Om du lägger väldigt mycket tid på en viss plattform, sprid ditt engagemang till flera plattformar så att du inte lägger all tid och kraft på just ett ställe.

- Det kan bli sårbart om du inte når vänner, kollegor eller kunder längre. Speciellt om du gör delar av ditt arbete via sociala medier, avslutar Nina Jansdotter.

Nina Jansdotter

Presskontakt Presskontakt +46704443974 Linkedin profile