Photo: Jens C. Hilner

Ernst & Young stäms på 240 miljoner för att inte reviderat Facebook korrekt

Torsdagen den 21 mars 2024 lämnades en stämningsansökan in mot Ernst & Young Aktiebolag till Stockholms tingsrätt. Det juridiska ombudet Lars Olofsson representerar 514 brottsoffer som bedragits av annonser som publicerats på Facebook.

Lars Olofsson kräver nu att Ernst & Young tar ansvar för att revisorn Börje Andersson Berglund inte reviderat korrekt enligt svensk bolagsstyrningskod som Facebook måste efterleva. Koden uttalar att bolaget måste tillse att man bland annat inte är inblandad i kriminell verksamhet.

- Genom att bedrägliga annonserna kunnat publiceras samt även att Facebook inte tagit bort dessa när Facebookanvändare rapporterat dem som bedrägeriannonser skulle revisorn ha granskat Facebooks arbete att inte vara inblandad i kriminell verksamhet, säger Lars Olofsson med eftertryck.

När revisorn inte kritiserat Facebook och inte uttalat något om Facebooks samröre med kriminella i sin revisionsrapport har Facebook kunnat fortsätta tillåta bedrägliga annonser och Facebookanvändare har då blivit exponerade för dessa bedrägerier, menar han.

Lars Olofsson kräver skadestånd till sina klienter om tillsammans 240 miljoner svenska kronor, vilket är det sammanlagda belopp som Olofssons klienter i detta första skadeståndsanspråk förlorat på dessa bedrägerier.

Målet är överfört till Nacka Tingsrätt

Stockholms tingsrätt har måndagen den 25:e mars 2024 beslutat att överföra målet till Nacka tingsrätt som är den tingsrätt som handlägger grupptalan och är speciellt utsedd för denna typ av rättsprocess. Målet mot Ernst & Young har fått målnummer T5369-24.

Olofsson har till tingsrätten inlämnat ett mycket omfattande bevismaterial som samlats in under två års tid och som utvisar att Facebook, trots upprepade löften, inte har något system för att förhindra att bedrägliga annonser publicerats.

- I bevismaterialet, samt vittnesmål, finns även uppgifter om att Facebook nekar att ta bort bedrägliga annonser när Facebookanvändare anmäler dessa, och anmälaren får meddelande om att även uppenbart bedrägliga annonser har godkänts av Facebook.

I bevismaterialet finns även uppgifter att Facebook blockerar möjligheten för en Facebookanvändare att rapportera bedrägliga annonser om denne gjort det flera gånger. Det finns också uppgifter om att Facebook hotar Facebookanvändare att stänga av deras konto om de fortsätter anmäla bedrägliga annonser.

- Facebook är ett bolag listat på börsen, och som sådant har bolaget att följa särskilda regler som skall tillse att bolaget inte är inblandat i kriminell verksamhet eller dess tjänster skulle kunna utnyttjas av kriminella. Detta regelverk skall bolagets revisor revidera mot samt rapportera i sin revisionsrapport.

Facebooks omsättning och vinst

Facebook hade 2023 en total omsättning på cirka 1.500 miljarder kronor vilket var en ökning med 25% och vinsten var 430 miljarder kronor vilket var en ökning med 70% mot föregående verksamhetsår - som också var ett rekordår i omsättning och vinst, tillägger han.

- Facebook Sweden AB har advokat Klas Wennström som styrelseordförande från advokatbyrån Mannheimer Swartling och bolaget har ingen utsedd VD vilket innebär att styrelsen även har det operativa ansvaret för verksamheten med ett 70-tal anställda i Sverige och omsättning på cirka 5 miljarder kronor.

De kriminella som annonserat på Facebook i detta mål är kopplade till den ryska maffian som i sin tur är nära allierade med den ryska säkerhetstjänsten, FSB, och det finns omfattande information att de kriminella även utfört betydande penningtvätt och terror/krigs finansiering, poängterar Lars Olofsson och avslutar med:

- De kriminella som annonserat på Facebook i detta fall har totalt bedragit ungefär 125.000 människor över hela världen som tillsammans förlorat drygt 34 miljarder kronor.