Photo by Jens C. Hilner

Afrika, bedragarnas nya jaktmark

Investeringsbedrägerier går som en tsunami över världen. Den världsdel som dessa bedrägerier ökar mest i är Afrika.

Jag, Lars Olofsson företräder idag tusentals offer för bedrägerier, och i alla världsdelar. Under de senaste åren har jag sett en kraftig ökning just i de afrikanska länderna. Det är särskilt i Västafrika och Sydafrika som bedrägerierna både genomförs och ökar. När jag och mina medarbetare tittar på de hundratals klienter vi har i dessa länder ser vi hur oerhört drabbade dessa brottsoffer blir. Det är inte bara enskilda individer, utan hela familjer och släkter som samtidigt blir utblottade.

Soft Targets

Investeringsbedragare har alltid sökt sig till länder och regioner där det finns sämre utbildning och människor har mindre erfarenhet av hur ekonomi och investeringar fungerar. När de östeuropeiska länderna blev självständiga i slutet av 80-talet, och början av 90-talet drabbades människor i flera av dessa länder av investeringsbedragare. Det hemskaste exemplet var Albanien som 1996-97 drabbades av ett omfattande pyramidbedrägeri där upp emot en tredjedel av befolkningen drabbades, och det ledde till inbördeskrig och att regeringen föll.

Varför Afrika?

På den afrikanska kontinenten har bedragarna en stor fördel genom hur människor är knutna till varandra i olika grupper eller stammar. Nästan alla investeringsbedrägerier bygger på att investerarna rekryterar andra investerare bland sin familj, sin släkt och bland sina vänner. Med de sociala strukturer som finns i många afrikanska länder, och deras tradition med någon som är släkten, eller klanens, överhuvud kan bedragarna rikta in sig på att rekrytera den som leder sin släkt, eller klan och denna person utbildas att sedan rekrytera andra i släkten eller klanen.

Med traditionen att ledaren tar hand om gruppen och man följer dennes råd kan man enkelt få mängder av investerare genom att bara sätta target på några få individer. Tyvärr är det också så att släkten samlar in pengar för att gemensamt antingen investera i någon affärsverksamhet eller att någon i gruppen får en utbildning – och detsamma kan gälla investeringar som bedragarna erbjuder.

Hela släkten blir drabbad

I många afrikanska länder är det släkten som är det sociala och ekonomiska skyddsnätet. Om en släktmedlem råkar illa ut och hamnar i ekonomiska bekymmer, hjälper ofta släkten till då samhällets skydd och resurser är begränsade. När en hel familj, eller släkt, samtidigt blir offer för ett investeringsbedrägeri finns det inget skyddsnät kvar, och offren blir helt utslagna, och utan hjälp.

Jag har exempel bland mina klienter i Västafrika där släkten samlat ihop pengar som skulle gå till några av släktens barns utbildning, och man hade gemensamt tagit beslut om att satsa på dessa barn som sedan skulle kunna hjälpa de gamla i släkten när de fått en bra utbildning och möjlighet att hjälpa till. När nu den som hade hand om den gemensamma kassan blev bedragen så får det oerhört svåra konsekvenser för inte bara barnen som blir utan utbildning, utan även de gamla som var beroende av att dessa barn kunde hjälpa dem.

Svårt för den lokala polisen att utreda och bekämpa bedrägerier

En annan anledning till varför Afrika har blivit en kontinent dit investeringsbedragare söker sig är att den lokala polisen har mycket begränsade resurser att utreda denna typ av brottslighet. När polisen i hela Europa mer eller mindre står handfallna med sina resurser, blir det ännu mer omöjligt för polisen i de flesta afrikanska länder. Dessutom har man problemet med korruption där de kriminella har större möjlighet att muta myndigheter. I exemplet med Albanien, som jag nämnde ovan, visade det sig att flera myndigheter aktivt varit delaktiga i själva bedrägeriet också.

Upp emot 300,000 offer i Nigeria

Ett av de investeringsbedrägerier jag och mina medarbetare företräder brottsoffer för har gått under namnet Omega Pro. Det finns trovärdiga uppgifter att bara i Nigeria så är det upp emot 300,000 offer för detta bedrägeri och när vi tittar på hur mycket våra klienter i Nigeria i genomsnitt förlorat - c:a 15,000 US Dollar - kan det totalt röra sig om mer än 4,5 miljarder US Dollar – och det är en ekonomisk katastrof för hela landet.

Lars Olofsson, jurist från Malmö