Öppen gård med potatisskörd

Öppen gård med potatisskörd

Branschorganisationen Svensk Potatis presenterar Öppen Gård, konsumentaktiviteter där svenska potatisodlare välkomnar hela familjen  att följa med i potatisskörden och lära sig mer om dagens moderna, miljömedvetna och kvalitetsinriktade odling. Aktiviteterna pågår under sommaren och hösten på olika platser i landet med start i Båstad den 10 juli.

Öppen Gård är ett utmärkt tillfälle för matintresserade konsumenter att besöka en odling och följa potatisens resa från åkern med skörd, tvättning och sortering hela vägen till packning för  butik. Aktiviteterna är skapade för hela familjen och förutom potatisplockning och information om olika sorter med avsmakning bjuder odlarna på nyskördad potatis, kaffe och glass till alla barn.

Först ut är potatisodlarna Lars Nilsson, Lennart Nilsson och Torsten Arvidsson i Båstad. Den 10 juli öppnar de Trumpetaregården och visar hur potatisupptagningen går till. Besökarna får åka med på maskinerna och följa hur potatisen kommer in till gården, tvättas, sorteras och packas för butik. Odlaren Lars Nilsson berättar hur de arbetar med kvalitet och största möjliga miljöhänsyn i odlingen. Representanter från Svensk Potatis är på plats och svarar på frågor om potatis, olika sorter och tillagningstips.

Lista över deltagande potatisodlare med Öppen Gård bifogas.

Aktiviteterna ingår i kampanjen Merpotatis.nu för att väcka uppmärksamhet för potatis. Målet är att öka konsumtionen genom att bidra med kunskap och inspiration. Projektet kommer att pågå i tre år och finansieras med stöd av Europeiska Unionen och Lantbrukarnas Riksförbund.  Aktiviteterna genomförs av branschorganisationen Svensk Potatis.

För mer information, kontakta:

Öppen Gård, 10 juli kl 10:00-15:00,Trumpetaregården, Lillarydsvägen 7, Båstad, Lars och Gunnel Nilsson, telefon 0431-360365 eller 0708-760365

Branschorganisationen Svensk Potatis:

Jens Eriksson, marknadsansvarig,  jens.eriksson@wermfood.se , 070-594 57 32 eller Lars Elofson, ordförande, lars.elofson@bjarenet.nu ,  076-80 86 494

Pressinformation och bilder www.newsdesk.se/pressroom/potatis

Konsumentinformation och recept www.merpotatis.nu