Månadens recept i december - Pototto

Månadens recept i december - Pototto

Receptmakare: Dan Johansson
Foto: Björn Tesch

Nordens egen risotto görs givetvis på potatis. En krämig mättande rätt som värmer sinnet i vinterkylan. Härliga sötsura fläsktärningar ger extra must och små gröna skott håller hoppet om vår uppe. Gör buljongen på Fond du chef eller koncentrat på flaska. Det blir godare än tärning.

2 stora portioner eller 4 små förrätter

5 (ca 500 g) fasta potatisar, gärna Bintje
1 medelstor(ca 75 g) gul lök
2 msk kallpressad rapsolja
2 dl oekat vitt vin, gärna chardonnay
5 dl hönsbuljong
2 msk smör, rumsvarmt
2 dl (ca 40 g) finriven parmesan
salt, svartpeppar

Honungsstekt sidfläsk:
200 g varmrökt fläsk
1 tsk honung
1-2 tsk äppelvinäger

Till servering:
Salladsskott
Hyvlad parmesan

Tärna fläsket i bitar 2x3 cm. Lägg dem i kall panna och stek knaprigt på medelvärme. Tillsätt honung och vinäger i sista minuten.

Skala potatisen. Skär potatisen och löken i halvcentimeter stora tärningar. Fräs löken mycket sakta i oljan på låg värme utan att den tar färg, tillsätt sedan potatisen och fortsätt fräsa ett par minuter under ständig omrörning. Tillsätt vinet och låt det sjuda in under ständig omrörning.

Se till att buljongen är het. Tillsätt het buljong lite i taget och låt sakta sjuda in under ständig omrörning och på låg värme. Tillsätt buljongen tills potatisen är mjuk men ändå har lite tuggmotstånd kvar. Du ska ha ganska mycket förtjocknad buljong i pannan. Dra pannan av plattan. Rör ner riven ost och smör i små klickar. Salta och peppra. Servera med det sötsyrliga fläsket, salladsskotten och lite hyvlad ost.

För mer information, kontakta AnnaKarin Hamilton, annakarin.hamilton@merpotatis.nu

Månadens recept är ett samarbete mellan branschorganisationen Svensk Potatis och Taffel.se. Vinnare har utsetts i tävlingen Årets Potatisstjärna som arrangerades av Taffel.se och Svensk Potatis. Kockarna presenterar nya favoritrecept med utvalda potatissorter i säsong varje månad. Syftet är att väcka intresse och lust att laga mat med potatis. Aktiviteten är en del av projektet Merpotatis.nu som finansieras med stöd från Europeiska Unionen och Lantbrukarnas riksförbund . www.merpotatis.nu