Pressmeddelande -

• Det positiva utlåtandet från CHMP baseras på resultat från fas II-studien PHAROS,1 som visade en objektiv responsfrekvens (ORR) på 75 % hos behandlingsnaiva patienter och 46 % hos tidigare behandlade patienter. Säkerhetsprofilen överensstämmer med den som observeras vid den godkända indikationen för metastaserande melanom1

• EU-kommissionens beslut för BRAFTOVI® (encorafenib) + MEKTOVI® (binimetinib) väntas senare i år.

Pierre Fabre Pharma Norden meddelade idag att kommittén för humanläkemedel (CHMP) har avgett ett positivt utlåtande och rekommenderar ett godkännande av BRAFTOVI® (encorafenib) i kombination med MEKTOVI® (binimetinib) för behandling av vuxna patienter med avancerad icke-småcellig lungcancer (NSCLC) med en BRAFV600Emutation. Det positiva utlåtandet kommer nu att lämnas till EU-kommissionen och ett beslut om försäljningstillstånd i EU väntas senare under året.

Det positiva utlåtandet från CHMP stöds av data från den globala, fas II-studien PHAROS (NCT03915951), som är en pågående oblindad, enarmad, icke-randomiserad, multicenter fas II-studie för att fastställa effekt och säkerhet av BRAFTOVI® (encorafenib 450 mg dagligen) i kombination med MEKTOVI® (binimetinib 45 mg två gånger dagligen) hos patienter med avancerad icke-småcellig lungcancer (NSCLC) med en BRAFV600Emutation. 98 patienter har inkluderats från 56 studiecentra i 5 länder (Italien, Nederländerna, Sydkorea, Spanien och USA). Patienterna är antingen behandlingsnaiva eller tidigare behandlade med platinabaserad kemoterapi och/eller behandling med anti-PD-1/PD-L1-hämmare.1

Vid primär analys (datum: 22 september 2022) uppnåddes studiens primära effektmått (objektiv responsfrekvens [ORR] fastställd genom oberoende radiologisk granskning [IRR]). PHAROS-studien visade att hos patienter med avancerad icke-småcellig lungcancer med en BRAFV600Emutation gav BRAFTOVI® och MEKTOVI® en meningsfull klinisk fördel med en ORR på 75 % (95 % KI: 62, 85) hos behandlingsnaiva patienter (n=59), där 59 % av dem bibehöll sitt svar i minst 12 månader. För de patienter som tidigare fått behandling (n=39) var ORR 46 % (95 % KI: 30; 63), där 33 % bibehöll sitt svar i minst 12 månader.1

Medianvärdet för progressionsfri överlevnad (PFS) enligt IRR kunde inte uppskattas (NE) för den behandlingsnaiva gruppen (95 % KI: 15,7, NE) och var 9,3 månader (95 % KI: 6,2, NE) för den tidigare behandlade gruppen. Medianöverlevnaden (OS) kunde inte uppskattas för någon av undergrupperna.1

De vanligaste (≥20 procent) behandlingsrelaterade biverkningarna (TRAE) som observerades i PHAROS-studien var illamående (50 %), diarré (43 %), trötthet (32 %) och kräkningar (29 %). Behandlingsrelaterade allvarliga biverkningar förekom hos 14 % av patienterna, varav den vanligaste var kolit (3 %).1 En grad 5 TRAE av intrakraniell blödning rapporterades.

PHAROS-studien sponsras av Pfizer Inc. och genomförs med stöd från Pierre Fabre Laboratories.

Överläkare Ronny Öhman, Skåne Universitetssjukhus säger:

” Braftovi + Mektovi har nu getts positivt förhandsbesked för registrering inför behandling av lungcancer med mutation i BRAF V600. Mutation i BRAF V600 drabbar ca 2% av patienter med lungcancer. Det finns sedan tidigare två läkemedel som har kunnat användas vid denna sjukdom.4 Det är glädjande att det nu inom kort kan finnas ett till behandlings-alternativ för dessa patienter med Braftovi + Mektovi. Dessa nya läkemedel har visat god behandlingskontroll av lungcancer med BRAF mutation.”

Om BRAFV600E muterad avancerad icke-småcellig lungcancer (NSCLC)

Lungcancer är den främsta orsaken till cancerrelaterade dödsfall, med nästan 1,8 miljoner dödsfall i världen varje år.7Globalt sett utgör lungcancer 12,4 % av alla cancerformer med över 2,2 miljoner nya fall varje år. Icke-småcellig lungcancer (NSCLC) står för cirka 80 % av alla lungcancerformer. 2,3

För närvarande uppskattas det att upp till 69 % av patienterna med avancerad NSCLC har behandlingsbara mutationer i ett flertal gener6 och en av dessa är känd som v-Raf-murint sarkom viral onkogen homolog B (BRAF), som orsakar 1–5 % av all icke-småcellig lungcancer.9

BRAF-mutationer stimulerar tumörcellers tillväxt och utbredning genom att påverka MAP-kinas signalvägen.1En av de vanligaste BRAF-mutationerna är BRAFV600E som förekommer i cirka 1-2 % av NSCLC-fallen. 7 Hämning av både BRAF och mitogenaktiverat proteinkinas (MEK) nedströms om BRAF, har visat sig förbättra svarsfrekvensen hos patienter jämfört med enbart BRAF-hämning.5

Om BRAFTOVI® + MEKTOVI®

BRAFTOVI® (encorafenib) och MEKTOVI® (binimetinib), hämmar BRAF respektive MEK kinaser i MAPK-signalvägen. Okontrollerad aktivering av denna signalväg har visat sig förekomma i många cancerformer, inklusive melanom, kolorektalcancer, och icke-småcellig lungcancer. 1,8

Pierre Fabre Pharma Norden har försäljningsrättigheterna i Norden.

Den fullständiga produkt- och säkerhetsinformationen för användning av BRAFTOVI® och MEKTOVI® finns i produktresumén, som publiceras i det offentliga europeiska utredningsprotokollet (EPAR) och finns tillgänglig på alla officiella EU-språk. De fullständiga produktresuméerna finns på: https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/braftovi-epar-product-information_en.pdf och https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/mektovi-epar-product-information_en.pdf

Pierre Fabre Pharma Norden AB

Medical Advisor

Lisa Orr, PhD

lisa.orr@pierre-fabre.com

pierrefabrepharma.se, @Pierre Fabre Pharma Norden,

References

1 Riely GJ, Smit EF, Ahn MJ. Phase II, Open-Label Study of Encorafenib Plus Binimetinib in Patients With BRAFV600-Mutant Metastatic Non–Small-Cell Lung Cancer. Journal of Clinical Oncology.2023;41:21,3700-3711.

2 World Health Organization. International Agency for Research on Cancer. GLOBOCAN 2020: Lung cancer fact sheet. Available at: http://gco.iarc.fr/today/data/factsheets/cancers/15-Lung-fact-sheet.pdf. Last accessed: November 2023.

3 American Cancer Society. What is lung cancer? Available at: https://www.cancer.org/cancer/lung-cancer/about/what-is.html. Last accessed: November 2023.

4 Planchard et al. Dabrafenib plus trametinib in patients with previously untreated BRAFV600E-mutant metastatic non-small-cell lung cancer: an open-label, phase 2 trial Lancet Oncol 2017; 18: 1307–16

5 Khunger et al. Dabrafenib in combination with trametinib in the treatment of patients with BRAFv600-positive advanced or metastatic non-small cell lung cancer: clinical evidence and experience. Ther Adv Respir Dis 2018, Vol. 12: 1–9.

6 Fois S. S et al. Molecular Epidemiology of the Main Druggable Genetic Alterations in Non-Small Cell Lung Cancer Int. J. Mol. Sci. 2021, 22, 612.

7 Cancer Today. All Cancers Factsheet. Available at: https://gco.iarc.who.int/media/globocan/factsheets/populations/900-world-fact-sheet.pdf. Last accessed: July 2024.

8 Delord J-P, et al. Clin Cancer Res. 2017;23(18):5339-5348.

9Planchard, David et al. Journal of Thoracic Oncology, 2021 Volume 17, Issue 1, 10 - 115

Regioner

Med en portfölj som omfattar ett flöde av aktiviteter och spänner över allt från receptbelagda läkemedel till hälso- och hudvårdsprodukter är Pierre Fabre det näst största hudkosmetiska laboratoriet i världen, den näst största privata apoteksgruppen i Frankrike och marknadsledande i landet för produkter sålda över disk på apoteken. Portföljen omfattar flera globala varumärken och franchises som Eau Thermale Avène, Klorane, Ducray, René Furterer, A-Derma, Galénic, Elancyl, Naturactive, Pierre Fabre Health Care, Pierre Fabre Oral Care och Pierre Fabre Oncologie.

För att få veta mer om Pierre Fabre besök www.pierre-fabre.com.

Linda Tibbits

General manager

VÅRT UPPDRAG: ATT TA HAND OM HELA MÄNNISKAN

För att göra detta utvecklar vi innovativa lösningar inspirerade av konsumenter och patienter som bidrar till människors välbefinnande, från hälsa till skönhet. Vi uppnår detta genom att samarbeta med den professionella hälsovården, våra betrodda partners runt om i världen, och genom att ständigt låta oss inspireras av natur och växter, och genom att sätta den farmaceutiska etiken i centrum för vårt arbete.

Pierre Fabre Pharma Norden AB

Karlavägen 108