Picadeli lanserar ”Sexy Greens” – ett njutningskit som lyfter vikten av att äta hälsosamt

Salladspionjären Picadeli lanserar ett njutningskit för att öka medvetenheten om sambandet mellan att äta grönsaker och ett tillfredställande sexliv. Insikterna kommer från den färska globala undersökningen Vegocracy där det framkommer att nästan tre av fyra (73 %) av de som äter frukt och grönt enligt WHO:s riktlinjer är nöjda med sitt sexliv. Något som endast 48 % av de som inte äter enligt riktlinjerna svarar.

Marika Smith har över 20 års erfarenhet som sexinspiratör, sexcoach och föreläsare. Hon arbetar dagligen med att coacha människor till mer och bättre njutning och tycker att fler borde förstå och prata om hur det generella måendet och den sexuella hälsan hänger ihop:

– Sexualiteten är en viktig faktor i vår känsla av att må bra och ha god hälsa, och hur kroppen mår i övrigt påverkar också sexlivets kvalitet. Sexy Greens-kittet är ett härligt sätt att uppmärksamma sambandet mellan hälsa, mat och sex, som dessutom understryker det lekfulla i alla de sakerna. Precis som mat ska sex kännas lustfyllt, varierat och färgglatt – då får det oss att må som bäst, säger Marika Smith, sexinspiratör och coach.

En av vår tids största utmaningar är folkhälsan. Maten vi stoppar i oss har en avgörande roll för hur vi mår och för att skapa förändring behöver fler se över sina matvanor. För att uppmärksamma och motivera till att äta hälsosamt lanserar salladsaktören Picadeli ”Sexy Greens” – ett grönsaksinspirerat njutningskit som lyfter de lite mer oväntade fördelarna av att äta grönsaker. Kittet är fyllt av spännande överraskningar som belyser sambandet mellan sexuell hälsa och att äta grönt.

Färska insikter från global studie
The Vegocracy Report är en årlig internationell undersökning som kartlägger våra matvanor. Årets undersökning visar att drygt 8 av 10 (84 %) inte äter frukt och grönt enligt WHO:s riktlinjer om 400 gram per dag. Det framkommer även flera oväntade fördelar som tycks hänga ihop med ett högt intag av frukt och grönt – där ett tillfredställande sexliv bara än en av dem.

– Eftersom maten vi äter är kopplad till många hälsoproblem känner vi ett ansvar att driva på en förändring av våra matvanor. Det är intressant, men inte särskilt förvånande, att vår undersökning visar att många av de som äter tillräckligt med frukt och grönt upplever flera hälsofördelar. Detta känns som ett lustfyllt sätt att lyfta fram grönsakernas superkrafter och förhoppningsvis kan vi inspirera både en och två grönsakskritiker att se över sina matvanor, Daniel Billfeldt, Sverigechef på Picadeli.

Sexy Greens – ett pirrigt paket
Sexy Greens är ett vegoinspirerat njutningskit som består av en grön vibrator, ett romantiskt ljus med doft av hallon och plommon samt en fräscht doftande massageolja. Produkterna är framtagna för att uppmärksamma och påminna om grönsakernas magiska superkrafter.

De (oväntade) fördelarna av att äta frukt och grönt

Bättre sexliv
Nästan tre av fyra (73 %) av de som äter tillräckligt med frukt och grönsaker varje dag är nöjda med sitt sexliv, det svarar endast 48 % av de som inte gör det.

Högre livskvalitet
85 % av de som äter frukt och grönsaker dagligen säger att de är nöjda med livet generellt. 65 % av de som inte äter grönsaker dagligen svarar likadant.

Bättre sömn
Av de som äter frukt och grönt enligt riktlinjerna anser 72 % att de får tillräckligt med sömn. Endast 51 % av de som inte äter grönsaker dagligen säger sig uppleva samma sak.

Bättre relation
9 av 10 av de som äter frukt och grönt varje dag känner sig lyckliga i sitt förhållande, medan 78 % av de som inte når upp till den rekommenderade mängden svarar samma sak.

Fler insikter finns i The Vegocracy Report.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Frida Bresander, marknadschef Picadeli Sverige frida.bresander@picadeli.se, 0721 89 91 03

Om undersökningen
The Vegocracy Report baseras på en internationell undersökning genomförd av Kantar, ett globalt undersökningsföretag med 25 000 anställda i 90 länder, på uppdrag av Picadeli. Undersökningen bestod av 11 000 intervjuer med män och kvinnor i åldrarna 18–65 år i sju länder: Sverige, Finland, Tyskland, Belgien, Frankrike, Storbritannien och USA. Minst 1 000 intervjuer genomfördes i varje land. Intervjuerna genomfördes under december 2023 – januari 2024.