TLV-beslut: Subvention för pneumokockvaccinet Apexxnar

TLV-beslut: Subvention för pneumokockvaccinet Apexxnar

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV) har beslutat att pneumokockvaccinet Apexxnar ska ingå i läkemedelsförmånerna* från och med den 26 augusti, 2022.1 TLV bedömer att vaccination med Apexxnar är kostnadseffektivt.

TLV konstaterar i sitt beslut att vaccination med Apexxnar är ett kostnadseffektivt alternativ vid vaccination av personer 65 år och äldre samt för vuxna med kroniska sjukdomar eller som av andra skäl löper ökad risk att drabbas av allvarliga pneumokocksjukdomar. Apexxnar subventioneras med denna begränsning* från och med den 26 augusti, 2022.

Apexxnar godkändes av Europeiska läkemedelsmyndigheten i februari i år och är det första konjugerade pneumokockvaccinet som skyddar mot 20 pneumokockvarianter som svarar för majoriteten2av invasiv sjukdom och lunginflammation orsakad av pneumokocker.

Pneumokockvaccin ingår i det nationella barnvaccinationsprogrammet i Sverige. Folkhälsomyndigheten rekommendrar också pneumokockvaccin till särskilda riskgrupper. Sedan maj 2022 rekommenderar Folkhälsomyndigheten att Apexxnar används för vaccinering av riskgrupper med mycket hög risk att drabbas av allvarlig pneumokocksjukdom.3

- Förutom att pneumokockvaccinering innebär en minskad risk för den vaccinerade att drabbas av allvarlig sjukdom, kan vaccinering också minska infektionstrycket i samhället och potentiell frigöra viktiga resurser inom hälso- och sjukvården. Att TLV nu bekräftar Apexxnars hälsoekonomiska värde är ett viktigt beslut som förhoppningsvis leder till att flera personer med risk att drabbas av allvarlig pneumokocksjukdom i Sverige nu kan få tillgång till detta vaccin, säger Andreas Palmborg, medicinskt ansvarig för vacciner på Pfizer.

* Begränsning av subvention
Apexxnar subventioneras endast för individer 65 år och äldre samt för vuxna med kroniska sjukdomar som av andra skäl löper ökad risk att drabbas av allvarliga pneumokocksjukdomar.

Om Apexxnar
Apexxnar är ett konjugerat pneumokockvaccin godkänt för personer 18 år eller äldre för att skydda mot pneumoni (lunginflammation), bakteriemi (blodförgiftning) och meningit (hjärnhinneinflammation) orsakad av 20 olika typer av bakterien Streptococcus pneumoniae.4 Apexxnar är uppföljaren till Pfizers pneumokockvaccin Prevnenar 13 som är det mest använda pneumokockvaccinet i världen.5 Apexxnar administreras till vuxna som en engångsdos.4

Om lunginflammation och pneumokocksjukdom
Lunginflammation är en allvarlig och i vissa fall livshotande sjukdom. Pneumokocker är den vanligaste bakteriella orsaken till lunginflammation.6 Årligen behövs ca. 30 000 personer per år i Sverige läggas in på sjukhus på grund av lunginflammation (oavsett orsak). I snitt krävs en sjukhusvårdtid på 7 dagar med en knappt 10% rapporterad mortalitet.7

Åtgärder för att minska smittspridningen av covid-19 har även påverkat förekomsten av andra smittsamma sjukdomar. Under 2020 och första delen av 2021 rapporterades färre fall pneumokockinfektioner jämfört före covid-19 pandemin, men sedan augusti 2021 är antalet rapporterade fall tillbaka på samma nivåer som före pandemin.8

1. Apexxnar ingår i högkostnadsskyddet med begränsning - Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket TLV
  2. Hanquet G, Krizova P, Dalby T, et al. Serotype Replacement after Introduction of 10-Valent and 13-Valent Pneumococcal Conjugate Vaccines in 10 Countries, Europe Emerg Infect Dis 2022;28:137-138. doi: 10.3201/eid2801.210734
  3. Folkhälsomyndigheten maj 2022: https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/u/uppdaterade-rekommendationer-om-pneumokockvaccination-till-personer-med-mycket-hog-risk-for-allvarlig-pneumokocksjukdom-maj-2022/ Avläst augusti 2022
  4. Apexxnar produktresumé 02/2022, tillgänglig via fass.se
  5. Pfizer data on file
  6. Folkhälsomyndigheten, Sjukdomsinformation om pneumokockinfektion: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/pneumokockinfektion-/ Avläst augusti 2022
  7. Naucler P, Henriques-Normark B, Hedlund J, et al. The changing epidemiology of community-acquired pneumonia: nationwide register-based study in Sweden. J Intern Med. 2019;286:689-701. doi: 10.1111/joim.12956.
  8. Folkhälsomyndigheten, pneumkockinfektion (invasiv) – sjukdomsstatistik: https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/pneumokockinfektion-invasiv/ Avläst augusti 2022

Som ett av världens ledande läkemedels-, egenvårds- och vaccinföretag vill vi på Pfizer bidra till att skapa fler år till livet och mer liv till åren. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Fokus för vår globala forskning och utveckling ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ t ex inom cancer, immunologi och inflammation, kardiovaskulära och metaboliska sjukdomar, smärta, sällsynta sjukdomar och vacciner. www.pfizer.se och www.pfizer.com