Gå direkt till innehåll
I den hör utgåvan av nyhetsbrevet tar vi upp Pfizers remissvar till den statliga vaccinutredningen, framstegen som sker inom cancerforskningen samt forskningsprojekt som belönas med stipendium inom infektionsområdet och migrän.

Nyhetsbrev Pfizer Opinion - Efterlängtad vaccinutredning lämnar mer att önska

Efterlängtad vaccinutredning lämnar mer att önska
Pfizer menar att den statliga utredningen ”Ett samordnat Vaccinationsarbete – för effektivare hantering av kommande vacciner” missar målet och att förslagen riskerar att bidra till en ineffektiv användning av resurser och ökad ojämlikhet inom vaccination. I vårt remissvar lyfter vi flera områden där vi anser att förslagen inte är tillräckliga för att förändra och effektivisera vaccinationsprogrammen i Sverige. Vi rekommenderar också en rad åtgärder som vi menar skulle bidra till att främja en hälsosam befolkning; bland annat en prestationsbaserad ersättningsmodell för nationella vaccinationsprogram, ett nationellt vaccinationsregister som omfattar alla vacciner och en tidsatt process för utvärdering av nya vacciner.

Läs sammanfattningen av vårt remissvar här

Vi publicerade nyligen en debattartikel på temat ”Så kan vacciner stärka Sveriges krisberedskap” på DN Debatt.

Läs debattartikeln här

Tillgänglig patientnära vård
Genom att flytta vården närmare patienterna kan bättre resultat uppnås samtidigt som kostnaderna minskar och både patienter och personal blir mer nöjda. Exempel på patientnära vård inkluderar en satellitklinik i ett köpcentrum i Uppsala och vård som ges hemma hos patienterna. Under ett seminarium där sjukvårdsministern inledningstalade diskuterades möjligheter och utmaningar samt vikten av samverkan mellan olika parter, inklusive det privata näringslivet, för att forma vården efter patienternas behov.

Läs en sammanfattning från seminariet här

Stora framsteg inom cancerforskning
Stora framsteg har gjorts inom cancerbehandling och ännu fler innovationer och genombrott är på väg. Pfizer gör betydande investeringar inom onkologi med målet att fördubbla överlevnaden till år 2040 inom många av världens dödligaste cancerformer. För att nå målen samarbetar vi med vårdgivare, beslutsfattare, patientföreträdare och andra partners.

Läs mer om Pfizers engagemang inom onkologi här

Årets infektionsstipendium
Tre infektionsläkare får Pfizers och Svenska Infektionsläkarföreningens stipendium för klinisk forskning inom infektionssjukdomar för projekt som fokuserar på covid-19 pandemin, TBE och HIV.

Läs mer om forskarna och deras respektive projekt här

Nytt migränstipendium
Det nyinstiftade stipendiet från Pfizer och Svenska Huvudvärkssällskapet går till tre forskare vars projekt syftar till att förbättra livskvaliteten för migränpatienter och öka kunskapen om migrän.

Läs mer om forskarna och deras respektive projekt här

Ulrika Goossens

Presskontakt Kommunikationschef 0768-892957

Breakthroughs that change patients' lives