EKO-september 2020

Stort intresse för EKO-september

Nu drar kampanjen EKO-september igång för andra året i rad! EKO-september är Sveriges bredaste kampanj för ekologiska livsmedel. Bakom satsningen står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges Konsumenter, som på uppdrag av branschen tagit fram en verktygslåda med budskap om den ekologiska produktionens mervärden.

Syftet med EKO-september är att öka kunskapen och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Med utgångspunkt från vetenskaplig forskning och det ekologiska regelverket lyfter kampanjen 7 stora vinster med ekologiskt: biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen - att ekologisk mat är extra kontrollerad. Nytt för 2020 är budskap kring eko och klimatet, samt om vindruvor och russin.

– EKO-september bygger på att alla som vill driva på för att öka kunskapen och engagemanget för ekologiskt och KRAV-märkt delar kampanjen i sina kanaler. Tillsammans ska vi göra skördemånaden september till en årligen återkommande kampanjmånad för eko, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

Det händer under EKO-september 2020:

• Många av kedjorna inom dagligvaru- och servicehandeln har öronmärkt en eller flera veckor under september för att lyfta fram sitt ekologiska sortiment och kampanja eko i butik tillsammans med sina leverantörer.
  • Ett stort antal livsmedelsföretag med ekologisk mat och dryck i sortimentet kommer att sprida kampanjens budskap i sina sociala kanaler. Säljkårer kommer att ta med kampanjmaterial ut i butik.
  • Under kampanjen kommer ekologiska lantbrukare över hela landet att arrangera öppen gård, bonde i butik, kurs hos ekobonden och "dinner in the field" m.m.
  • Därutöver kommer organisationerna Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter, KRAV m.fl. att sprida kampanjen på olika sätt.

Inom ramen för kampanjen har kampanjfilmer, annonsunderlag, material för sociala medier och butik tagits fram. Allt kampanjmaterial finns fritt tillgängligt att ladda ner på kampanjsidan heltenkelteko.se.

#ekoseptember #heltenkelteko

För mer information kontakta:

Organic Sweden, Charlotte Bladh André, charlotte.andre@organicsweden.se, 070-188 50 19