www.ekofakta.se

Nu lanseras webbportalen Ekofakta.se

Nu lanseras Ekofakta.se – webbportalen för neutral och faktabaserad information om ekologisk produktion. Ekofakta.se riktar sig till både allmänheten och yrkesverksamma inom livsmedelskedjan och syftar till att öka kunskapen om ekologiska livsmedel. Bakom lanseringen står SLU Ekologisk produktion och konsumtion (Epok), vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

– Vi hoppas att portalen kommer bli värdefull för många – alltifrån konsumenter och studenter, organisationer och journalister till myndigheter och beslutsfattare, men också för alla som jobbar med ekologiskt i Sverige, säger Maria Wivstad, projektledare för webbportalen på Epok.

På Ekofakta.se finns omfattande forskningsbaserad information om ekologisk produktion som Epok har sammanställt i samarbete med forskare inom olika ämnesområden.

Andra delar av portalen har utvecklats i samarbete med Ekologiska Lantbrukarna, Ekomatcentrum, KRAV och Organic Sweden. Ekologiska Lantbrukarna har bland annat bidragit med inspirationsfilmer från olika ekogårdar och Organic Sweden med en kommunikationsguide som företag med ekologisk mat och dryck i sortimentet kan använda i sin marknadsföring.

– Det är många små och stora livsmedelsföretag, dagligvaruhandel och grossister som efterlyst vägledning kring vad man kan säga i marknadsföringen av ekologiska livsmedel. Som svar på det kommer den nya kommunikationsguiden att bli väldigt användbar för många, säger Charlotte Bladh André, vd, Organic Sweden.

Bakgrunden till Ekofakta.se är att SLU Ekologisk produktion och konsumtion (Epok) fick i uppdrag av Jordbruksverket att ta fram en webbportal för neutral och faktabaserad information om ekologisk produktion och livsmedel. Detta som en del av regeringsuppdraget ”Åtgärdsplan för att främja produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel”.

– För att olika perspektiv och fakta ska komma med och för att undvika att informationen uppfattas som överdrivet positiv eller negativ var det viktigt med ett brett samarbete. Genom att många aktörer står bakom webbportalen kommer den att bli relevant och användbar för hela branschen, menar Ann-Marie Dock Gustavsson vid Jordbruksverket.

För frågor kontakta: