För tredje året i rad kan kreativa resterkockar i nordvästra Skåne tävla med sitt bästa recept i Resterkocken.

Rädda matrester och bli en vinnare

Kan du rädda bruna bananer eller ägg med kort datum? Då ska du vara med i Rester­kocken 2019 – en tävling som handlar om att minska matsvinnet genom att släppa loss fantasin kring hur rester och varor med kort hållbar­het kan användas. Tävlingen riktar sig till elever på mellan- och högstadiet och pågår 1 oktober-1 december.

– Matsvinn är ett stort resursslöseri som är ohållbart för både miljö och plånbok. Att slänga mat är som att slänga pengar i soppåsen och ofta slängs maten helt i onödan, säger Angelika Blom, projektledare på NSR.

Med kampanjen Resterkocken vill det kommunala renhållningsbolaget NSR och övriga arrangörer uppmärksamma att matrester och mat som passerat bäst-före-datum oftast går utmärkt att använda.

2018 blev Maria Parkskolan i Helsingborg en av vinnarna i Resterkocken. Anna Johansson, var lärare i hem- och konsumentkunskap på skolan, där hon tog in tävlingen i undervisningen i årskurs 6.

– Vi gick igenom skillnaden på bäst-före-datum och sista förbrukningsdag samt hur man kan se, lukta och smaka om en produkt är okej att äta. Tävlingen gav ett nytänk hos eleverna om hur man kan spara på både pengar och miljö genom att använda sina sinnen och vara kreativ i köket, berättar Anna.

Så här går tävlingen till: Gör något gott av resterna i kylen, rädda mjölken med kort datum eller leta fram förra årets grötris i skafferiet och gör ett smarrigt mellis. Fota, filma eller skriv ner receptet och vips – du är en resterkock! Lämna ditt bidrag på www.resterkocken.se. Tävlingen pågår 1 oktober-1 december 2019.

Vem kan tävla?
Elever i årskurs 4–9 kan tävla som klass, grupp eller individuellt. Juryn utser de 25 bästa bidragen.

Vinn pengar och matinspiration
Första pris är 3 000 kr till klass­kassan och inspiration med matkreatören Malin Broman. Övriga 24 vinnare får presentkort till klassen från matsmart.se (värde 900 kr/presentkort).

Nyhet – hjärtröster
Det tävlingsbidrag som får flest hjärtröster vinner ett presentkort från Matsmart (värde 900 kr). Dela länken till ditt/ert bidrag med föräldrar, vänner och andra elever på skolan för att få så många röster som möjligt!

Visste du detta om matsvinn:

– Varje år slänger svenska hushåll drygt 900 000 ton matavfall. En familj på fyra personer slänger i snitt drygt 1 kilo mat per dag.

– Nästan hälften av den mat som slängs hade kunnat ätas.

– De livsmedel som hushållen slänger mest av är frukt och grönsaker följt av kött, fisk och skaldjur.

– En barnfamilj kan spara 3 000–6 000 kronor per år genom att minska sitt matsvinn.

Om Resterkocken

Kampanjen har som mål att minska matsvinnet och öka kunskapen om livsmedlens hållbarhet. Resterkocken är ett initiativ av Sysav, NSR, LSR och Nårab med ägarkommuner, samt Kungs­backa, Svenljunga och Kristianstad kommun.

Besök skola som deltar i Resterkocken

Västra Berga skola i Helsingborg är en av de skolor som kommer att delta i Resterkocken 2019. Journalister är välkomna att kontakta hem- och konsumentkunskapslärare Maria Wahlberg (se kontaktuppgifter nedan) för att besöka en lektion i samband med Resterkocken.

Angelika Blom, projektledare på NSR AB, tfn 042-400 13 88 eller e-post angelika.blom@nsr.se.

Anna Johansson, förstalärare i fritidshem – leg. lärare i fritidshem & lärare i hem- och konsu­mentkunskap 1–9, tfn 076-871 75 11 eller e-post anna.johansson3@helsingborg.se.

Maria Wahlberg, hem- och konsumentkunskapslärare på Västra Berga skola i Helsingborg, tfn 042-10 56 90 eller e-post maria.wahlberg@helsingborg.se.