Mildare och Godare från Norrmejerier är gjorde på 100 procent norrländsk mjölk.

Milda, goda frukosträddare från Norrmejerier

Nu kommer två nya ostar som är perfekta för en god start på dagen. Norrmejeriers nyheter är skapade med fokus på smak och kvalitet, och är tillverkade av mjölk från norrländska gårdar.

Mildare och Godare är norrländska ostar som hela familjen kommer att älska. Från och med den 9 september finns de att köpa hos ICA och COOP i Norrland och på Axfood-butiker i hela Sverige. Ostarna ska möta efterfrågan på svensk ost med smaker som passar hela familjen, med den höga kvalitet som man förväntar sig av Norrmejerier.

- Det är hög tid att hela Sverige får ett norrländskt alternativ för frukostmackan. Mildare har en lätt syrlig karaktär med balanserad sälta, medan Godare ger en len och fyllig smakupplevelse, säger Lina Jonsson produktansvarig för ost på Norrmejerier.

Idag är fyra av tio ostar som säljs i Sverige importerade. Ost går tydligt mot strömmen på den svenska mejerimarknaden. I regel konsumerar genomsnittssvensken idag betydligt mindre mjölk, grädde och yoghurt än 2010. Ostkonsumtionen, som ökat under samma period, är undantaget som bekräftar regeln, men idag produceras majoriteten av dessa ostar inte längre i Sverige. Lanseringen av Mildare och Godare stärker Norrmejeriers position som uppstickare på ost- och mejerimarknaden i hela landet. Från att Norrmejeriers ostar endast varit tillgängliga för norrländska konsumenter finns nu allt fler att köpa över hela landet. Till exempel finns grillosten Norrloumi sedan i våras i hela Sverige hos utvalda ICA- och COOP-butiker och från i höst hos Axfood.

Om ostarna

Mildare är en ost speciellt för alla som uppskattar en snällare smakprofil. Med en len och krämig textur passar den utmärkt på smörgåsen.

Godare erbjuder en fylligare smakupplevelse med rika, djupa toner som tilltalar alla ostälskare. Denna ost är perfekt för dem som söker något extra till frukost, lunch eller som en del av en ostbricka.

Norrmejeriers Mildare och Godare är gjorda på 100 procent norrländsk mjölk och finns tillgänglig för både ICA, COOP-butiker i Norrland och på Axfood-butiker i hela Sverige från och med den 9 september.

Rekommenderat ca-pris: 115 kr/kg

Norrmejerier Ek. Förening är norrlänningarnas mejeri och ägs av 350 lokala bönder varav 275 aktiva mjölkleverantörer i Norrbottens, Västerbottens och delar av Västernorrlands och Jämtlands län. Vi förädlar årligen ca 200 miljoner kg mjölk vid våra mejerier i Umeå, Luleå och Burträsk till olika mejeriprodukter som mjölk, fil, grädde och ost. I vårt produktsortiment ingår varumärkena Norrmejerier®, Västerbottensost®, Verum®, Fjällfil®, Fjällyoghurt®, Norrgott® och Norrlogisk®. Norrmejerier sysselsätter cirka 440 årsanställda och omsätter ca 2 miljarder kronor per år.