Folkbildningen satsar – här får äldre fortsätta ta del av musik

Folkbildningen satsar – här får äldre fortsätta ta del av musik

På många håll i landet kommer trubadurer ut till vårdboenden för att låta de äldre få uppleva välkänd musik. Kommunerna drar ner på musiken – men folkbildningen och studieförbundet NBV fortsätter att satsa.
– Det lirar så himla bra med vårt uppdrag att sprida kultur till fler, säger Ewa-Maj Rasmusson Säter, verksamhetsutvecklare på NBV.

På flera ställen i landet ordnar NBV kulturprogram på äldreboenden. En trubadur kommer till äldreboendet och framför ett musikprogram. I Uppsala har trubaduren Anders Johansson spelat i NBV:s regi i 13 år.

– Jag har med mig gitarren och säger ”Hej”. Ibland har personalen glömt att jag ska komma … Då skjutsar de runt de boende på rullstol. Ibland blir vi sex–sju stycken, ibland 20. Jag säger ”Hej, kul att se er.” Vissa har gått bort sedan jag var där senast. Andra är nya. ”Dig känner jag inte igen. Jaha, du är ny här, vad kul, välkommen!” Jag försöker skapa en atmosfär, säger Anders Johansson.

Viktigt med igenkänning
Anders Johansson lyfter fram vikten av kontinuitet, att det är samma person som kommer och spelar musik, någon som de äldre känner igen.

– Jag gillar att prata med folk och se dem. De äldre ska ha det så bra som möjligt, tycker jag. Få ett fint bemötande och energi från oss, med musikens hjälp. Även om de i samhällets mening har gjort sitt. Men vi är medmänniskor. Man kan inte gå ut och spela av någonting. Man delar med sig av något man själv tycker är viktigt att ge. Det är viktigt! Det är därför jag håller på.

Relationer skapar trivsel
Genom relationerna med de boende kan Anders Johansson skapa en känsla av trivsel. Av delad närvaro.

– Alltid hittar man någon i en grupp av människor, som man kan relatera till, som man kan ha som sidekick, för att skapa mer trivsel och stämning. Att skapa den här … Känslan av att vi är tillsammans, och vi ska ha det trevligt. Att vara närvarande, och se att det händer något med musikens hjälp. Jag har fått höra av de som jobbar där att det kan vara stor skillnad i flera dagar efteråt. Musiken har gett stimulans, har fått de boende att må mycket bättre. De visar en annan sida av sig själva.

Ställer sig upp och dansar
Musiken har en förmåga att lyfta fram någonting i människor. Locka fram minnen, eller väcka saker till liv.

– Det kan vara folk som inte kan säga någonting, men så har de ställt sig upp och börjat sjunga och dansa. Musik kan göra under på det viset. Den kan plocka fram saker ur människor. Ett tydligt minne jag har är av en kvinna. Hon dansade med sin gåstol. Så fort jag började spela, började hon dansa. Hon körde runt med den där stolen och dansade runt. Det var helt underbart.

Och även om resten av kroppen inte är med, kan man ändå vara en del av musiken.

– Ibland säger någon ute på ett boende: ”Jag har ingen röst kvar att sjunga med”. Då brukar jag säga: ”Du kan sjunga inombords”. Det brukar falla i god jord.

Kultur åt fler
Att studieförbundet NBV bekostar kulturprogram för äldre, är en del i ambitionen att låta kulturen nå fler.

– Jag tycker att det lirar så himla bra med vårt uppdrag att sprida kultur till fler. Det är en del av demokratin att även som äldre få vara med om musik, säger Ewa-Maj Rasmusson Säter, verksamhetsutvecklare på NBV i Uppsala.

I Uppsala-området ordnar NBV musik i vården i fem kommuner: Älvkarleby, Tierp, Östhammar, Uppsala och Enköping.

– Vi vill visa att vi gör de här sakerna, och vilken betydelse det faktiskt har. Det jag har sett är att det är ganska mycket nedskärningar. Det är svårt att få till spelningar. Men det här är viktig verksamhet. De som jobbar på äldreboendena vittnar om att det blir ett lugn hos personerna som varit med och lyssnat. Människor som plötsligt börjar sjunga med, fast de suttit nästan apatiska innan, säger Ewa-Maj Rasmusson Säter

Musikens betydelse
Och även trubaduren Anders Johansson vittnar om musikens betydelse för de äldre, hur den väcker något som är dolt inuti. Och hur viktigt det är att studieförbunden bidrar till att fler får ta del av musikens kraft.

– Det är sista stationen i livet för de här människorna. Det är otroligt viktigt att inte den här verksamheten försvinner ut i periferin. Den är värd så mycket mer. Det kanske är det sista människor har; musiken.

Kontaktperson för mer information:
Ewa-Maj Rasmusson Säter

verksamhetsutvecklare NBV Mitt
mejl: ewa-maj.rasmusson-sater@nbv.se
telefon:

Regioner

NBV är Sveriges äldsta studieförbund och bildades 1894. NBV är ett partipolitiskt obundet och religiöst neutralt studieförbund. Vi bedriver folkbildnings­verksamhet över hela Sverige med ett extra fokus på frågor som handlar om nykterhet, demokrati och föreningsliv.

Vår verksamhet bidrar till att människor fritt och frivilligt deltar i folkbildningsverksamhet som i sin tur stärker och utvecklar demokratin, och bidrar till det livslånga lärandet.

Vårt uppdrag kommer från våra medlemsorganisationer och verksamheten möjliggörs genom tusentals ideella cirkelledare med stöd från stat, kommun och landsting.

Nathalie C. Andersson

Andrea Lavesson