Asylsökande lär sig svenska online

Asylsökande lär sig svenska online

På studieförbundet NBV har vi en lång erfarenhet av att arbeta med asylsökande. Under 2015 fick vi uppdraget av Folkbildningsrådet att hjälpa asylsökande med svenska och samhällsinformation. Behovet är stort och nu har vi utökat vår verksamhet från fysiska träffar till digitala träffar. Genom verktyget e-Swedish kan asylsökande lära sig svenska direkt i datorn, surfplattan och mobilen.

– Vi har länge funderat på hur man kan hjälpa människor att fördjupa sina kunskaper i det svenska språket. När vi gjorde en undersökning bland våra cirkeldeltagare upptäckte vi att många använder sig av smarta mobiltelefoner för att söka kunskap och lära sig språket, säger projektledaren Kristina Kanački

Verktyget som är online, http://e-swedish.se/, används som komplement till de studiecirklar som redan finns. Deltagarna kan mellan träffarna fördjupa sina kunskaper och behöver inte anpassa sin inlärning till de fysiska träffarna.

E-Swedish är öppet och tillgängligt för alla som söker asyl i Sverige. Intresserade loggar in med sitt namn och LMA-nummer. Tjänsten är dessutom kostnadsfri.

– Vi hoppas att vi kan nå även de som bor i privata boenden. De lever idag isolerat från grupperna och med detta verktyg kan vi underlätta deras inlärning, säger Kristina

Den 2 maj kl. 14.00 lanseras e-Swedish av NBV Skåne på Ystadsvägen 15

i Malmö. Kan du inte ta dig till Malmö? Följ då lanseringen live via Facebook, www.facebook.com/Nykterhetsrorelsensbildningsverksamhet

Kontaktuppgifter:

Jan Gyllenbok