Studiecirkel på distans: ”Nu möts vi i sms-gruppen istället”

Studiecirkel på distans: ”Nu möts vi i sms-gruppen istället”

I många år har Ingrid Larsson och hennes studiecirkel träffats varje vecka för att göra handarbeten tillsammans, och lära av varandra. Många i gruppen tillhör riskgrupper och har därför behövt tänka nytt i och med Corona-krisen.

I vanliga fall träffas cirkeln – som består av ungefär 20 personer – på en fritidsgård där de bor, i Vålberg utanför Karlstad. Några syr, andra stickar eller virkar. Men krisen satte käppar i hjulet för de fysiska träffarna.

– De flesta av oss är födda på 1930- eller 40-talet och tillhör därmed riskgrupp. Eftersom vi inte vill pausa, har vi fortsatt i en gemensam sms-grupp. Där samlas vi nu varje måndag, samma tid som vanligt. Nu vill vi gärna inspirera fler till att göra samma sak, berättar Ingrid.

Folkbildning i krisens spår

David Freundt, verksamhetsutvecklare på NBV Väst, påpekar att Covid-19 har inneburit en stor utmaning för folkbildningen. Studieförbunden har fått göra en flera år lång digitaliseringsresa på bara någon vecka.

– Det är nu vi ser hur flexibel folkbildningen är. Många cirklar väljer att träffas digitalt på olika sätt. Det kan röra sig om sms-grupper, Facebook-grupper, Skype eller via någon annan plattform. Spelningar började livesändas nästan omgående i sociala medier, men självklart har vissa cirklar också valt att skjuta sina aktiviteter på framtiden.

David jobbar själv mycket med kultur på äldreboenden, i form av trubadurer och andra kulturutövare. Där försöker de strömma kulturen via nätet till avdelningarna, och ser över möjligheterna för trubadurer att spela utomhus – på säkert avstånd från de boende.

– Arrangemangen brukar betyda mycket för de boende, så det känns viktigt att hitta nya lösningar där.

Nästan som på riktigt

Ingrids cirkel har redan tidigare haft kontakt via en app där man kan bilda sms-grupp med många deltagare, då främst för att meddela varandra om förhinder och liknande. Nu har gruppen, där alla kan se samtliga sms, fått en helt ny funktion.

– Förra måndagen provade vi studiecirkeln på det här sättet för första gången. Vi skickade bilder till varandra och gav feedback och tips där istället. Någon poängterade att det var dags för fikastund och att fikavagnen kom skramlande, någon annan mindes att det var hennes tur att bjuda på smörgåsar. Det här fyller en viktig uppgift för att hålla samman gruppen och minska känslan av ensamhet i karantän, säger Ingrid.

Ingrid stickar mest grova föremål, då det är skonsamt för hennes handleder. Det har blivit en del sjalar genom åren. Men i julas klev hon utanför sin bekvämlighetszon, tack vare cirkeln, och testade mönsterstickning.

– Det har jag aldrig förr gjort, men då stickade jag en sjal med 24 olika mönster. Adventskalender heter den. Sådant här kan man våga sig på tack vare cirkeln! Det man måste ha i åtanke med sms-gruppen är att alla kan läsa vad man skriver, så det gäller att man inte säger något ofördelaktigt om varandra, säger Ingrid och skrattar.