Geologins Dag fyller 5 år på Naturhistoriska riksmuseet!

I samband med 5-årsjubileet av Geologins Dag erbjuds temaföreläsningar om bland annat naturkatastrofer och en geovetenskaplig syn på klimatförändringen. Dessutom kommer 100-tals elever från hela Stockholm att under fredagen får uppleva ett vulkanutbrott på nära håll (fototillfälle). - Välkomna till våra jubileumsaktiviteter! PROGRAM: 6-10 september TISDAG 6 SEPTEMBER, KL. 18:00 Temaseminarium: Flodvågskatastrofen i Sydostasien & Naturkatastrofer 1. The Great Sumatra - Andaman Islands Earthquake of 2004 (Prof. Alasdair Skelton, Inst. för Geologi & Geokemi, Stockholms universitet) 2. Naturkatastrofer och samhällets sårberhet (Anders Fridfeldt, Inst. för Naturgeografi & Kvartärgeologi, Stockholms universitet) ONSDAG 7 SEPTEMBER, KL. 14:00 Temaseminarium: Naturresurser eller naturvård? 1. Sveriges berggrund: En stabil naturresurs av varierande kvalitet (statsgeolog Mattias Göransson, SGU) 2. Bergmaterialhantering - miljöproblem eller samhällsnytta? (Niklas Skoog, Jehanders Sand och Grus AB) 3. Svenskt naturskydd (Dir. Björn Risinger, Naturvårdsverket) TORSDAG 8 SEPTEMBER, KL. 18:00 Temaseminarium Geovetenskapligt perspektiv på klimatfrågan 1. Fossila växter och svunna klimat - en resa genom 400 miljoner år (Dr Vivi Vajda, Geologiska inst. Lunds universitet) 2. Växthuseffekten -- några frågetecken (Prof.em. Wibjörn Karlén, Inst. för Naturgeografi och Kvartärgeologi, Stockholms universitet) FREDAG 9 SEPTEMBER, KL. 9-15: Skolklasser är välkomna till Geologins Dag på museet. Många kul aktiviteter, bland annat vulkanutbrott (fototillfälle)! Vassaste klassen i geofrågesporten vinner Sveriges största T-rexmodell! LÖRDAG 10 SEPTEMBER, KL. 11:00-16:00 Geologins Dags huvuddag! Invigning med gejsrar och lava-snacks! Gratis aktiviteter för alla! Upplev vulkanutbrott på museet (fototillfälle!), gör en 2-miljardersresa på 1 timme, surfa in i kartans digitala värld. Tipsrundor. Välkomna! För ytterligare information kontakta: Erik Huss Projektledare Geologins Dag Telefon: 08-519 540 37 Mobil: 0701-82 40 41 E-post: erik.huss@nrm.se Pressbilder för nedladdning Vid användade av bilderna ska fotografens namn alltid anges. + Vulkanutbrott utanför Naturhistoriska riksmuseet Foto Anders Kustås http://www.nrm.se/images/18.4e32c8104f585693780005163/vulkanutbrott2.JPG

Catharina Hammarskiöld

Presskontakt Kommunikationschef 0851955188
Caroline Borgudd

Presskontakt Marknads - och kommunikationsstrateg Cosmonova och utställningar 08-51954012
Caroline Forsström

Presskontakt Marknadskommunikatör 08-519 551 92
Jonas Sverin

Presskontakt Vetenskapskommunikatör 0736-794771
Didrik Vanhoenacker

Presskontakt Jourhavande biolog nummer för journalister 0709993813

Naturhistoriska riksmuseet

Naturhistoriska riksmuseet är en myndighet under Kulturdepartementetet. Museets vision är att öka kunskapen om naturen och inspirera till ansvar för vår värld. Museets naturhistoriska samlingar är grunden för vår forskning och våra utställningar. Vi har som mål att befästa Naturhistoriska riksmuseets ställning som en av världens ledande forskningsinstitutioner inom det naturhistoriska ämnesområdet och att vara ett av Sveriges största besöksmål.

Naturhistoriska riksmuseet

Frescativägen 40