Pingvinaktion "Rädda Stockholmsklimatet!"

Pingvinaktion "Rädda Stockholmsklimatet!"

Idag demonstrerade pingviner och isjörnar från Miljöpartiet utanför landstingsfullmäktige för att rädda Stockholm från utsläpp och översvämningar.

"Klimatförändringarna kräver idag inga akuta åtgärder". Det anser landstingsmajoriteten när de inför fullmäktige idag ska redovisa konsekvenser av klimatförändringarnas påverkan för Stockholmsregionen. Idag tas även Miljöpartiets förslag upp om att göra landstinget fritt från fossila bränslen till år 2015. Målet bör bli en del i miljöprogrammet Miljösteg 6 anser partiet.

- Majoriteten stoppar huvudet i sanden. År 2015 måste vi ha börjat minska utsläppen för att rädda vårt län från översvämningar och nya sjukdomar, säger Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd.

Miljöpartiet oroas av översvämningsrisken vid Slussen och bristen på samordning och planering för framtida sjukdomar och katastrofsituationer till följd av klimathotet. Det saknas till exempel reservdricksvatten vid flera sjukhus. Framförallt hotas Stockholms läns hållbara utveckling av planerna på den sexfiliga motorvägen Förbifart Stockholm.

- Att bygga Förbifarten och samtidigt låtsas bry sig om miljö och klimat är inte trovärdigt. Sveriges dyraste motorväg skulle öka bilantalet, koldioxidutsläppen, luftföroreningarna, olyckorna och trängseln. Man gräver ner 30 miljarder minst på fossil politik istället för på det stockholmarna behöver - bättre kollektivtrafik, säger Raymond Wigg.

Raymond Wigg, (MP) oppositionslandstingsråd
070-737 44 16
Elisabeth Richter, pressekreterare
070-737 45 09