Mathias Petersson, IMA Norscan

Tillval i kök för en grönare framtid – med smartare källsortering!

– Sätter du en matavfallspåse i papper i en vanlig hink så kommer den gå sönder och det kommer att börja lukta, det kommer inte hända med Hero eftersom behållaren är ventilerad, säger Mathias Petersson på IMA Norscan.

Papperspåsen är vanligast bland de tre källsorteringssystem som finns för matavfall på svenska marknaden idag. Cirka 70 procent väljer att använda papperspåsen, framför bioplatspåse och optisk plastpåse – men tjusning med Hero är att behållaren passar till alla tre system.

Det är också en av dess många fördelar som gav upphov till namnet Hero.

– Den är väldigt flexibel. Den funkar för påsar i olika storlekar då vi satt spår upptill där du hakar i påsen, det finns en avdelare till den så om du har en liten optisk plastpåse kan du nyttja ytan bredvid till att ha rullar med påsar liggandes och vill du använda behållaren som bara förvaringskärl funkar det att sätta i en vanlig plastpåse också, säger Mathias och tillägger att Hero kommer med ramverk som gör att den passar till båda de två system som erbjuds på marknaden – hängning på insida av dörr eller i utdragbar låda.

Ledande i Skandinavien

IMA har utvecklat egna produkter sedan starten i Gnosjö 1985 och är idag Skandinaviens största producent av källsorteringslösningar. Produkterna tillverkas lokalt i Gnosjö via en extern leverantör.

– Vi ser en enorm möjlighet då vi i Sverige kommit väldigt långt vad gäller matinsamling, säger Mathias.

Företaget har levererat produkter till Modexa under flera år och nya Hero väckte snabbt intresse.

– Detta är en produkt som ligger helt i linje med vårt fokus på hållbarhet, dessutom funkar den oavsett om köken vi renoverar är från 50-talet eller 90-talet, säger Jonas Johansson, Strategisk inköpare på Modexa.

Och Modexa är inte ensamma om att se behovet av en allsidig lösning.

– Vi vet att kunderna skriker efter detta. Nu behöver man inte undra vilken hink man ska ha – nu finns en funktion som passar hela Sverige. Det ihop med de nya EU-direktiven gör det ganska intressant, säger Mathias.

Direktiven han hänvisar till är de EU satt där man ställer krav på obligatorisk insamling av matavfall från år 2023. För att bidra till att matavfall bättre tas om hand har regeringen i Sverige också beslutat att landets kommuner ska erbjuda separat matavfallsinsamling redan 2021.

– Idag finns massa krav och förordningar utanför bostaden t ex hur miljöstationer skall vara utformade men än så länge finns det inte med i Boverkets riktlinjer hur många kärl eller vilka kärl som skall användas i hemmet. Det är konsumentens ansvar att hitta sina egna lösningar. För hyresgäster är det självklart en fördel om det finns möjligheter att sortera rätt redan inne i lägenheten, säger Mathias och fortsätter:

– Det absolut bästa alternativet är att installera källsortering från start vid en renovering. Problemet kan annars bli att hyresgästerna fått ett nytt fint kök renoverat av Modexa och sen försöker de själva sätta in källsorteringslösning och så passar det inte.

För bostadsbolag innebär det nöjdare kunder men det finns också andra vinster.

– Kan man få hyresgästen att källsortera det mest frekventa redan i bostaden så kommer det i slutändan resultera i bättre flöde på miljöstationerna samt mindre produkter i ”restavfall”. För fastighetsbolagen kommer detta att medföra mindre kostnader tack vare att det är dyrare taxa på till exempel restavfall jämfört med matavfall, säger Mathias. I slutändan kommer de nya direktiven innebära att mer energi tas om hand som kan förvandlas till exempelvis biogas eller biogödsel. Visste du till exempel att med 100 bananskal omvandlat till biogas kan man köra en bil i en mil.

– Tack vare de nya direktiven så är det nu det gäller. Vi har en lösning framtagen så möjligheten finns att förändra, varför inte nyttja det? säger Mathias.

Stor potential

Modexa genomför 12 000 köksförnyelser varje år vilket innebär att det är många bostadsbolag som via Modexa kan få möjlighet att installera den nya lösningen för källsortering.

– Detta är en produkt som passar för hela den svenska hyresmarknaden, både vid renovering och nyproduktion. Vi underlättar för alla bostadsbolag genom att kunna erbjuda en lösning som fungerar överallt, oavsett om du har papper eller plastpåse, säger Jonas Johansson.

Mathias ser att medvetenheten kring källsortering ökat, men också att det finns en enorm potential.

– Det finns ett miljötänk hos Modexa och de har en stor marknad där det finns ett behov. Vårt samarbete funkar jättebra. Vi tycker det är viktigt att jobba tillsammans med våra kunder för att få fram nya lösningar.

Vad är ditt främsta argument till att källsortera?

– Det går i hållbarhetstecknet och som jag ser det får man en nöjdare slutkund som känner att de hjälper till så gott de kan gällande den här biten för miljön, säger Mathias

Jonas Johansson, Strategisk inköpare, Modexa

Tel. 033-23 22 20, jonas.johansson@modexa.se