Cecilia Palett, Bostadsbolaget Göteborg

Modexas Boendedialogen® gör skillnad för både bostadsbolag och hyresgäst!

– Det har underlättat vår hantering och det är en bra service mot våra hyresgäster, säger Cecilia Palett på Bostadsbolaget i Göteborg.

Bostadsbolaget erbjuder sina hyresgäster möjlighet att göra tillval i sina kök där de bland annat kan välja bland nya luckor, bänkskiva och kakel med Modexa som leverantör. När de väljer Boendedialogen® får de också mer än köksrenovering!

Den unika tjänsten innebär att bostadsbolag kan lämna över all eller delar av kommunikationen med hyresgästerna vid renoveringen.

– När hyresgästerna lagt sin beställning och jag skickat den till Modexa är bollen i rullning, därefter sköter de allting, säger Cecilia.

Personlig montör

Modexa renoverar med kvarboende hyresgäster, vilket gör att dialogen med hyresgäster förstås är extra viktig.

– Vi arbetar för att hyresgästerna ska känna förväntan inför köksförnyelsen, uppleva det som inspirerande och känna sig välinformerade och trygga genom hela processen, säger Mikael Larsson, Marknads- och Försäljningschef på Modexa.

Boendedialogen® inleds när det blir dags för mätning av köket.

– Montören börjar med att ta kontakt med hyresgästen för att bestämma tid för när de kan åka ut och mäta i lägenheten, berättar Cecilia.

Vid det första besöket lämnar montören en lapp med tydlig information och tidsplan inför renoveringen och kontaktuppgifter så att hyresgästen alltid vet vem de kan höra av sig till för support.

– Ju mer information hyresgästen får om vad som händer från Modexa, desto mindre frågor får vi. Dessutom har vi även bra kommunikation med Modexa, om det skulle uppstå avvikelser får vi reda på det, säger Cecilia.

Bemötandet viktigt

Hur montörerna bemöter hyresgästerna är också en viktig del i Boendedialogen®, något som även är prioriterat inom Bostadsbolaget som siktar på vad de kallar ”Service i toppklass”. Det är förhållningsregler där man påpekar att montörer bör skydda smutsiga skor och städa upp efter sig.

Uppförande som man ser stärker deras relation med hyresgästerna.

– Det blir en positiv bild för oss som bostadsbolag, indirekt är det ju oss man representerar. Funkar inte den delen så är det oss hyresgästerna skyller på, inte entreprenören. Vi måste se till att våra entreprenörer sköter sig i lägenheten, säger Cecilia.  När köket är tillverkat och det blir dags för installation tar montören återigen kontakt med hyresgästen för att bestämma tid för installation. All montering sker vid ett tillfälle, tack vare att Modexa prefabricerar så mycket som möjligt i sin fabrik och att deras montörer i förväg har fått ta del av bästa metoden på hur allt ska installeras.

– Boendedialogen® garanterar kvalitet i hur vi säkerställer kommunikationen och involverar hyresgästerna, Mikael Larsson.

Att monteringen sker vid ett tillfälle underlättar för hyresgästen som får mindre avbrott i sin vardag, men det är också något som får positiv effekt för Bostadsbolaget.

– Det underlättar att saker blir utförda i rätt ordning, innan hade vi en leverantör för kakel och en annan för bänkskiva men nu sköter Modexa allt, säger Cecilia.

Ett bra avslut

När köksförnyelsen är klar avslutar montören med att göra en egenkontroll som visar att allt är godkänt och utfört enligt kunds önskemål, något både hyresgäst och bostadsbolaget får ta del av.

Hyresgästen får också ett välkomstbrev med skötselanvisningar så att de får rätt förutsättningar att ta hand om sitt nya kök så det håller längre framöver. Bostadsbolaget har samarbetat med Modexa ett par år och i fjol lades 252 ordar om olika tillval i distrikt centrum.

– Jag tycker Modexa ligger i framkant. Det har fungerat jättebra och de har en bra uppföljning, säger Cecilia.

En del i uppföljningen är att Modexa avslutningsvis ber varje hyresgäst att delta i en SMS-enkät där de får tycka till om hur renoveringen gått.

– Vi vet att kommunikation, visad hänsyn och respekt genererar en förståelse, som i sin tur skapar lugn och ett bättre slutresultat, avslutar Mikael Larsson,

Mikael Larsson, Marknads- och Försäljningschef, Modexa

Tel. 0737-45 29 89, mikael.larsson@modexa.se