Dennie Raneryd  Projektledare, Modexa Bad
Dennie Raneryd Projektledare, Modexa Bad

Att placera sig i de boendes kläder och tänka på hur man själv skulle vilja ha det

För att skapa trygghet involverar vi de boende tidigt i alla våra projekt. Kommunikation är svårt, ibland även jobbigt, så därför tar vi ansvar för dialogen med de boende, lyssnar på och tar hänsyn till individuella önskemål.

Att ha en ansvarig montör som personligen tar hand om de boendes badrum vet vi skapar trygghet. En mapp för varje lägenhet tas fram, där vi samlar all information vad gäller val av inredning, kontaktuppgifter till montören samt annan individuell information, så som behov av tolk, förekomsten av husdjur etc.

Informationsmappen hjälper montören att veta exakt vad som ska göras i varje lägenhet och vad som kommer att möta dem när de öppnar dörren. Det är en enorm trygghet för såväl projektledare, montör som för de boende, att ingen information förbises.

Väl förberedd skapar utrymme för anpassningar

God planering hela vägen är nyckeln till framgång. Vi samlar all nödvändig information, prefabricerar så mycket som möjligt och sampackar allt som ska till ett badrum. Detta görs med god logistik för att montören ska kunna arbeta så effektivt som möjligt. Därför kan jag känna mig trygg med att mina montörer håller tiden vi har kommit överens om.

Det gör att vi också kan vara flexibla för de boendes behov. Om någon till exempel jobbar natt, så kan vi komma överens om att inte börja så tidigt, så att de får sova åtminstone några timmar. I branschen är det långt ifrån självklart att man tänker så. Jag har sett traditionella stambyten, där det är kö till duschvagnar och där man stänger av vattnet utan att ens informera de boende. Så tycker inte vi att det ska fungera. Respekt för människan är viktigt. Därför får varje lägenhet, i våra projekt, egen nyckel till sitt mobila badrum placerad precis utanför.

Tryggt för både de boende och uppdragsgivaren

Vid traditionell renovering tar det ca 6-8 veckor att göra ett bad- och stambyte. På Modexa tänker vi annorlunda och skapar effektivitet i alla moment. Våra multimontörer, som kan göra alla moment av renoveringen, är på plats hela tiden utan ställ- och väntetider. Detta betyder att det endast behöver ta 10 dagar att genomföra ett bad- och stambyte.

Eftersom vår konstruktion är luftad, kan till och med ett badrum, som har haft en mindre fuktskada, levereras utan försening, då det torkar upp i efterhand. Det slutdatum och det pris vi lovat gäller.

Vid traditionella renoveringar tillkommer ofta kostnader, sk ÄTA, på 10-20 % av det överenskomna priset medan Modexa snittar på under 2 %. Det betyder trygghet för beställaren förstås, men även för de boende. Det är ju ofta de som drabbas av kostnadsökningarna i slutändan.

Vill du veta mer? Ta kontakt med Dennie.

Dennie Raneryd, Projektledare, Modexa Bad,  dennie.raneryd@modexa.se, 0761-30 86 05

Läs gärna Modexas Års- & Hållbarhetsredovisning här.