Ulf Viktorsson, Kommersiell utveckling, Modexagruppen

Att enas om en strategi och få det gjort, skapar framåtrörelse

En långsiktig renoveringsstrategi skapar förutsägbarhet vilket gör att bostadsbolagets ledning vet vad framtiden har att erbjuda både ekologiskt, socialt och ekonomiskt.

Ogenomtänkt underhåll leder till en negativ spiral i ett bostadsområde, med ökade skadefrekvenser och kostnader samt minskat handlingsutrymme för bostadsbolaget. Inte sällan slutar det med sociala problem. Vi på Modexa vill vara de som jobbar med positiva spiraler genom att hjälpa våra kunder till en långsiktig hantering av sitt underhåll, det vi kallar Stegvis renovering.

Vår bild av Sveriges bostadsbolag är att de vill sina boende väl och genuint vill utveckla och förbättra sina bostadsområden. Men det finns ett stort renoveringsbehov där ute och många saknar en strategi och en bra plan för hur arbetet ska gå till. Det gör att man ligger steget efter och får jobba med avhjälpande underhåll, ta tunga investeringar, och så blir det inga pengar över till den där utegården som de tänkte glädja sina boende med. I värsta fall slutar det med försäljning av flerbostadshus för att finansiera renoveringar eller med stora hyreshöjningar som tvingar de boende att flytta.

En alternativ väg framåt

Det är inget enkelt uppdrag att förvalta bostadsfastigheter. Jag har själv erfarenheter av att det finns många avvägningar att göra och flera avdelningar att kompromissa med. Ibland kan det resultera i en sorts förlamning. Här är Modexa en bra partner som kan erbjuda en alternativ väg framåt. Vi visar på möjligheten att renovera stegvis, varsamt och kostnadseffektivt med kvarboende. Vi hjälper till att skapa en förutsägbarhet för bostadsbolagets framtid. Då kommer de att våga satsa mer på andra trygghetsskapande åtgärder så som t.ex. utemiljön.

När konsensus blir till handling

Vi gör mest nytta när vi hjälper bostadsbolagets ledare att nå konsensus och enas kring en strategi för sitt bostadsbestånd. Det är tillfredsställande att se ledningsgrupper bestämma sig för att ta tag i frågor som de har väntat länge med. Det skapar en massa positiv energi och framåtrörelse.

Jag tar gärna en dialog om en långsiktig renoveringsstrategi som håller i längden - Hör av er.

Ulf Viktorsson, Kommersiell Utveckling, 0702-84 09 27, ulf.viktorsson@modexa.se

Läs gärna vår Års - & Hållbarhetsredovisning här.