”Med spårvagnsbeslutet växlar Region Skåne in på fel spår”

”Med spårvagnsbeslutet växlar Region Skåne in på fel spår”

Regionstyrelsen har i ett extrainsatt sammanträde på måndagsmorgonen hanterat ärendet om genomförandeavtal för spårvagnar i Lund. Moderaterna röstade emot.

– Det spelar ingen roll att Region Skåne tidigare har deklarerat att vi kan tänka oss att bygga spårväg, kommenterar oppositionsledaren Carl Johan Sonesson (M). Detta var grundläggande för att avgörandet blev som det blev. Men med en sådan inställning – att alla avtal alltid ska hållas, även de som bara anger en inriktning – undergrävs den demokratiska processen.

– Varje beslut tas i sitt sammanhang. Och just nu är Region Skånes ekonomiska utsikter under all kritik. Därför är det fel att i dag växla in på spårvagnsspåret.

Den sammanlagda investeringen för 5,5 kilometer kollektivtrafik ligger på 1,3 miljarder kronor, varav Region Skåne ska stå för uppemot en halv miljard även om kostnaden för spårvagnsdepån bantas. Den framtida årliga driftskostnaden ligger på mer än 35 miljoner kronor.

– Det finns mer hållbara lösningar för att klara kapaciteten för kollektivtrafik mellan Lund C och ESS, som dubbelledade elbussar. Att dessa inte har detaljutretts på samma sätt som en spårvagnslösning är olyckligt, säger regionrådet i opposition Pontus Lindberg (M).

oppositionsledare och 2:e vice ordförande i regionstyrelsen

regionråd i opposition och 2:e vice ordförande i regionala utvecklingsnämnden