Tarmcancerdagen livesänds på tarmcancer.nu

Tarmcancerdagen livesänds på tarmcancer.nu

Livesändningen från Tarmcancerdagen är ett nytt sätt att uppmärksamma tarmcancer, en vanlig men okänd cancersjukdom. Målet med dagen är att sprida information och öka kunskapen kring tarmcancer genom att nå ut till personer som inte har möjlighet att delta på plats i Stockholm. Hemsidan innehåller information som kan vara av intresse för såväl patienter och anhöriga, men också för journalister, läkare och sjuksköterskor.

Reporter Staffan Dopping kommer att vara på plats hela eftermiddagen och göra intervjuer med patienter och läkare som deltar, vilket också kommer att livesändas. Staffan kommer också att vara behjälplig med att ställa de frågor som kommer in via hemsidan direkt till panelen under Tarmcancerdagen. Om du har en särskild fråga som rör tarmcancer är du välkommen att redan nu skicka in den via hemsidan www.tarmcancer.nu.

- Syftet med hemsidan www.tarmcancer.nu är att den blir den självklara platsen där man söker information om tarmcancer och utbyter erfarenheter, säger Helena Lundhammar, produktchef inom området onkologi på Merck Serono i Sverige och initiativtagare till hemsidan.

Lite längre fram i vår är tanken att hemsidan ska ha en undersida där professionen kan logga in. Läkare och sjuksköterskor kan där hitta information, diskutera och utbyta erfarenheter med varandra. Det kommer också finnas möjlighet, att på ett enkelt sätt, ta del av ny kunskap om forksningsresultat som presenteras på nationella och internationella kongresser för de läkare som inte har möjlighet att vara på plats.

Hemsidan www.tarmcancer.nu har startats av Merck Serono för att fylla ett behov som både patienter, anhöriga och läkare har. Målet är att det blir en mötesplats med information för alla som berörs av tarmcancer. För patienten kan det handla om att få ta del av information om sin sjukdom eller utbyta erfarenheter med andra patienter. Anhöriga, patientens närmaste stöd, har också möjlighet att få sina frågor besvarade genom en gedigen frågebank. För läkare och sjuksköterskor handlar det om att kunna diskutera nya rön och ta del av studier och annan forskning från kongresser och konferenser på ett enkelt sätt.

För ytterliga information om www.tarmcancer.nu vänligen kontakta Helena Lundhammar, helena.lundhammar@merckserono.com eller Jan Wahlberg, jan.wahlberg@merckserono.com.