Ett schackdrag för hjärnan

Ett schackdrag för hjärnan

Magnus Carlsen och Merck tar upp ämnet hjärnhälsa.

Det är allmänt känt att fysisk träning är till nytta för vår hälsa och att det hjälper till att förebygga livsstilssjukdomar. Kunskapsnivån om hälsofördelarna med att utmana och träna hjärnan är inte lika utbredd.

 "Det är viktigt att öka kunskapen om hur man bäst bevarar och skyddar hjärnfunktionen, eftersom man vet att en av tre riskerar att drabbas av sjukdom i hjärnan" säger Renée C. Tunold, chef för Merck cluster NorNe och General Manager i Norge. Merck är ett ledande globalt läkemedels- och kemiföretag.

Tunold fortsätter, för att förbättra insatserna och för att öka medvetenheten om folkhälsofrågor har vi på Merck inspirerats av uppmaningen i samhället om att öka samarbetet mellan ideella organisationer, näringsliv och myndigheter. Att arbeta med förbättringsarbete måste vara en samhällsomfattande insats.

Hjärnavtal

Merck i Norden och Nederländerna har ingått ett historiskt samarbetsavtal med en av världens smartaste hjärnor, världsmästaren i schack Magnus Carlsen och hans företag Play Magnus. Tillsammans med organisationer såsom norska Hjärnrådet och hjärnforskare kommer Magnus Carlsen och Merck att inspirera människor att utmana sig själva och att vara nyfikna livet ut

 - Jag är långt ifrån någon hjärnexpert, men ända sedan jag var liten har jag fokuserat på att utmana min hjärna. För mig har schack varit både en inspirationskälla och ett träningsverktyg. Om jag kan bidra till bättre hjärnhälsa genom att få fler att utmana och "träna" hjärnan via schackspel, hade det varit mycket positivt, säger Magnus Carlsen.

Nyfikenhet ligger till grund för allt vi gör på Merck - det är drivkraften för all innovation inom företaget, så vi värdesätter det mycket. För Magnus är nyfikenheten också drivkraften och bakgrunden till hans otroliga framgång. Vi ser därför samarbetet som en "perfekt matchning", säger Tunold.

Vi ser fram emot att öka medvetenheten om hjärnhälsa och att vara #Alltid nyfiken.

För mer information kontakta:

Anders Wesslau

General Manager and Managing Director Sweden