Betydelsen av Erbitux vid kolorektalcancer

Darmstadt, Tyskland, April 19, 2011 - Merck Serono, en division av Merck KGaA, Darmstadt, Tyskland, meddelade idag att en uppdaterad analys av fas III studien CRYSTALa har publicerats i den senaste utgåvan av Journal of Clinical Oncology. I analysen ingick utvärdering av total överlevnad enligt KRAS mutation status hos patienter med metastaserande kolorektalcancer (mCRC). Tillägget med Erbitux® (cetuximab) till standard cytostatika (FOLFIRI) hos patienter med KRAS vildtyp (normalt) tumörer resulterade i en signifikant förbättring av överlevnaden med 3,5 månader, jämfört med enbart FOLFIRI.1 CRYSTAL är den enda studien som hittills uppvisat en signifikant  överlevnadsvinst med målinriktad behandling i kombination med gällande standard cytostatika (FOLFIRI) i 1:a linjens behandling av mCRC.

"Det var givande att se resultaten i CRYSTAL som inte enbart visade förbättrade responser, utan även en förbättrad total överlevnad. Betydelsen av dessa resultat erkänns inom onkologin genom publiceringen i denna prestigefyllda tidskrift, säger Professor Eric Van Cutsem, huvudprövare i CRYSTAL-studien och Professor inom Medicine and Digestive Oncology vid universitetssjukhuset Gasthuisberg i Leuven, Belgien. "CRYSTAL har visat sig vara en milstolpe vid kolorektalcancer genom den vetenskapliga kunskap och information som har delgivits, vilket hjälper till att ta individanpassad behandling framåt."

CRYSTAL är en multicenter, fas III, randomiserad och kontrollerad studie med 1198 patienter som undersöker effekt och säkerhet av Erbitux i kombination med FOLFIRI jämfört med enbart FOLFIRI vid 1:a linjens behandling av patienter med mCRC. "CRYSTAL var den första fas III studien som påvisade betydelsen av KRAS som markör vid 1:a linjens behandling av  mCRC. Resultaten har bidragit till en övergång där hantering av sjukdomen blir mer individanpassad och viktigast av allt, förbättrade resultat för patienterna ", tillade Dr Wolfgang Wein, Executive Vice President, Onkologi, Merck Serono. "Vi är stolta över det bidrag som studien har gjort till vetenskapen och patientvården.”

Resultaten i CRYSTAL1 för patienter med KRAS vildtyp tumörer (n=666) som fick Erbitux i kombination FOLFIRI är:

• Median överlevnad var 23,5 månader jämfört med 20,0 månader för dem som enbart fick cytostatika (hazard ratio [HR] 0,796, p=0,0093)
• Risken för sjukdomsprogress minskade med 30,4% (HR 0,696, p=0,0012)
• Sannolikheten för att uppnå en tumörrespons fördubblades (odds ratio [OR] 2,0693, ORR 57,3% jämfört med 39,7%, p<0.001)

År 2008 blev CRYSTAL studien erkänd av American Society of Clinical Oncology (ASCO) som en av de "större kliniska cancer framstegen" under året.

Referenser

1. Van Cutsem E, et al. J Clin Oncol 2011 Apr. 10.1200/JCO.2010.33.5091
  2. Winer E, et al. J Clin Oncol. 2009 Feb 10;27(5):812-26, http://jco.ascopubs.org/content/27/5/812.full.
  3. Parkin DM, et al. CA Cancer J Clin 2005;55:72–108.
  4. Cunningham D, et al. Eur J Cancer 1993;29A(15):2077–2079
  5. Macdonald JS. CA Cancer J Clin 1999;49(4):202–219.

aCRYSTAL: Cetuximab combined with iRinotecan in first line therapY for metaSTatic colorectAL cancer

För mer information om Erbitux vid kolorektalcancer, huvud- och halscancer och  icke småcellig lungcancer, besök gärna: www.globalcancernews.com

Merck Serono är ett ledande läkemedelsföretag inom cancerbehandling, multipel skleros och hormonstimulerande medel för fertilitet. Merck Serono ägnar sig åt innovativ forskning, inriktad på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra små molekyler eller biologiska läkemedel för att hjälpa patienter på områden där det finns stora behov för förbättring. www.merckserono.se