Ansökan för Erbitux om utökad indikation

Mars 30, 2011
Darmstadt, Tyskland - Merck Serono, en division av Merck KGaA, meddelade idag att man har lämnat in en ansökan om utökad indikation till Europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) för godkännande av Erbitux® (cetuximab) i kombination med platinumbaserad cytostatika i 1:a linjen för patienter med avancerad eller metastaserad icke-småcellig lungcancer (NSCLC) med hög epidermal tillväxtfaktor (EGFR) uttryck.

Ansökan bygger på en ny biomarköranalys som visar nivåer av EGFR-uttryck i tumörer från patienter som deltog i fas III studien FLEXa. Ny data, som presenterades vid det tvärvetenskapliga symposiet Chicago Multidisciplinary Symposium in Thoracic Oncology i Chicago i december 2010, visade att för de patienter med högt EGFR-uttryck, var svarsfrekvensen signifikant högre med tillägg av Erbitux till standard cytostatika, från 28,1% till 44,4% (p = 0,002 ).(1) Merck Serono har ytterligare analyserat kliniska data i och med ansökan och planerar att presentera resultaten vid kommande kongresser.

I Europa är lungcancer den vanligaste orsaken till död i cancer, vilket innebär 20% av alla dödsfall i cancer (28% hos män och 10% hos kvinnor).(2) NSCLC står för cirka 80% av alla lungcancerfall.(3) De flesta patienter har redan vid diagnos en avancerad, icke-operabel (även kallad icke resektabel) sjukdom, vilket är förenat med en mycket dålig prognos.(4) NSCLC är fortfarande svårt att behandla och få nya effektiva läkemedel har identifierats under de senaste tio åren. Den totala 5-års överlevnaden för lungcancer är cirka 10%, jämfört med 81% för melanom och 75% för bröstcancer.(5)

a FLEX: First-line in Lung cancer with ErbituX

För mer information om Erbitux inom kolorektalcancer, huvud- och halscancer och icke småcellig lungcancer, besök gärna www.globalcancernews.com.

Referenser
 1.O’Byrne K, et al. Chicago Multidisciplinary Symposium in Thoracic Oncology 2010. Abstract No. LBOA1.
 2.European Lung Foundation. www.european-lung-foundation.org/index.php?id=65.
 3.European Lung Foundation. www.european-lung-foundation.org/index.php?id=65.
 4.European Lung Foundation. www.european-lung-foundation.org/index.php?id=65.
 5.European Lung Foundation. www.european-lung-foundation.org/index.php?id=65.

Merck Serono är ett ledande läkemedelsföretag inom cancerbehandling, multipel skleros och hormonstimulerande medel för fertilitet. Merck Serono ägnar sig åt innovativ forskning, inriktad på att upptäcka, utveckla, tillverka och marknadsföra små molekyler eller biologiska läkemedel för att hjälpa patienter på områden där det finns stora behov för förbättring. www.merckserono.se