Medley tar över driften av Gustavsvik tillsammans med First Camp och vidareutvecklar Örebros viktigaste turistattraktion

Från och med den 1 februari 2025 tar Medley ansvar för driften av äventyrsbadet, badanläggningen och gymmet samtidigt som First Camp tar över driften av campingen och Örebroporten blir ensam ägare av Gustavsviks äventyrsbad och camping, Örebros största och mest besökta turistattraktion.

Satsningen handlar om att stärka anläggningarna och skapa förutsättningar för framtida utveckling – både för besökarna och för näringslivet i Örebro. Genom att rusta anläggningen i tre till fyra etapper ser Örebroporten till att Gustavsvik blir en ännu mer attraktiv destination

- Medleys verksamhet har de senaste åren blivit allt mer upplevelseorienterad. Fler och fler simhallar har tydliga element av lek och familjefokus, vilket betyder att vi har ställt om till att vara verksamma inom besöksnäring och upplevelseindustri, med gästerna i fokus. Med Gustavsvik vill vi bygga vidare på en redan framgångsrik destination och tillsammans med fantastiska medarbetare på plats både vidareutveckla det som redan är starkt och addera koncept och kompetenser som följer med Medleys position som branschledare inom stora friskvårdsverksamheter. Tillsammans med Örebroporten och First Camp ser vi fram emot att, bland mycket annat, göra Lost City ännu mer attraktivt för de yngsta gästerna och Gustavsvik i sin helhet till en mötesplats för hälsa, lek och träning, säger Daniel Almgren, VD på Medley.

-Det här är en långsiktig satsning för att inte bara behålla, utan även stärka Gustavsvik som ett självklart val för familjer, turister och evenemang. Vårt uppdrag är att se till Örebros fortsatta utveckling och på det här sättet bygger vi förutsättningar både för näringslivet och ett bättre Gustavsvik för både örebroarna och besökare utifrån, säger Anders Åhrlin, styrelseordförande för Örebroporten.

Förutom renovering blir det också ett särskilt fokus på att göra anläggningen mer tillgänglig för barnfamiljer. Medley, som är en ledande branschaktör, kommer t ex att erbjuda fler simskoleplatser som ett komplement till de platser som erbjuds idag, vilket är mycket efterfrågat i Örebro. First Camp, som är Nordens ledande aktör inom camping, kommer att kunna driva besökare från stora delar av Europa till Gustavsvik och Örebro.

- Med Örebroporten som helägare och i samarbete med erfarna aktörer som Medley och First Camp, är målet att framtidssäkra Gustavsvik som en ledande turistdestination. För näringslivet ser vi också att det skapar förutsättningar för till exempel hotell och spa, samt en utökad eventverksamhet med konserter och andra evenemang på anläggningens stora grönområden, säger Jeanette Berggren VD Örebroporten.

-Vi är stolta över att få vara en del av den här spännande utvecklingen och vi vill göra campingen till en ännu mer populär mötesplats för både örebroarna och besökare utifrån, säger Johan Söör, VD på First Camp.

För mer information kontakta:
Daniel Almgren
VD, Medley
daniel.almgren@medley.se
TFN 070-340 48 05

Kommersiell Chef, Medley
nils.radstrom@medley.se
TFN 070-080 78 06

Medley jobbar målmedvetet mot att vara det självklara valet och den naturliga mötesplatsen i kommunen för en aktiv fritid på land och i vatten med en stark inriktning på preventiva insatser för en bättre folkhälsa. Drygt 4 milj personer besökare årligen Medleys anläggningar och omsättningen uppgick 2022 till 450 milj sek.

Medley är Sveriges ledande aktör gällande drift av friskvårdsanläggningar och har idag över 30 bad- och träningsanläggningar runt om i landets kommuner drivs idag av Medley.

Vår vision är att vara den generationsöverskridande mötesplatsen för hälsa, lek och träning på alla orter där vi finns. Drygt 5 miljoner personer besökare årligen Medleys anläggningar och omsättningen uppgick 2023 till ca 450 milj sek.