Livskraft för kropp och själ - Medicinsk yoga rehabiliterar

Livskraft för kropp och själ - Medicinsk yoga rehabiliterar

Sedan januari 2010 använder Danderyds Sjukhus, som första sjukhus i Norden, Medicinsk Yoga i rehabiliteringssyfte för hjärtinfarktpatienter. Torsdagen den 6 maj arrangerar Medborgarskolan i Helsingborg en kurs i Medicinsk Yoga. Här får deltagarna bland annat hjälp med ryggbesvär, stress, huvudvärk, depression, högt blodtryck.

Medicinsk Kundalini Yoga har studerats i olika forskningsprojekt bland annat på Karolinska Institutet. Denna yogaform kallas ofta Rehabyoga och handlar om att återskapa balans i hela kroppen. Eftersom yoga alltid utgår från personens behov och besvär, så kan alla vara med och delta i rehabyogan, oavsett hur stel, orörlig, trött eller sjuk du känner dig.

Ledare för kursen är Gabriella Hammarström har företaget Yoga för livet och är utbildad Medicinsk yogainstruktör och yogaterapeut vid IMY (Institutet för Medicinsk Yoga i Stockholm).

- Jag strävar efter att hjälpa dig att må bättre i din vardag, hitta balans i kropp, själ och sinne. Detta gör jag genom att tillsammans med dig ta fram din kropps inneboende kraft till självläkning. Det känns så härligt att kunna hjälpa folk. Eftersom jag har en unik kunskap här i Helsingborg känns det extra kul att hålla en kurs i det, berätta Gabriella Hammarström.

Botar och förebygger

Medicinsk yoga är bra för alla som har ryggbesvär, stress, sömnbesvär, huvudvärk, spänningar, depression, andningsproblem, högt blodtryck och hjärtbesvär - både förebyggande och efter hjärtinfarkt.

- Kundaliniyoga förenar kropp, själ och intellekt och det betyder livskraft. Det bästa med denna yogaformen är att den passar allas vardag. Den är enkel och mjuk. Övningarna kan göras konventionellt eller sittande på en stol, båda sätten ger samma effekt, berättar Gabriella Hammarström.

Information om kursen:

Kurslokal:

Medborgarskolan Helsingborg

Start:

6 maj

Dag och tid:

tor 10:00-11:30

Tillfällen:

Pris:

875 :-

Presskontakt:

Karin Holm, Marknads- & kommunikationsansvarig, Medborgarskolan Syd. Tel: 040-699 14 46 eller 076-195 36 45 Mejl: karin.holm@medborgarskolan.se